Mitä Jutsu oikein tarkoittaa oikeasti
Mitä Jutsu oikein tarkoittaa oikeasti
Länsimaissa on jo jonkin aikaa saatu tietoa netin kautta ja osa
länsimaalaisista, jotkin suomalaiset mukaan lukien, on jo muutamia
vuosikymmeniä käynyt Japanissa harjoittelemassa aktiivisesti. Edelleen
Länsimaissa tuntuu kuitenkin vallitsevan tietämättömyyden tai
suorastaan huijauksen ilmapiiri, jota kaiken lisäksi yritetään pitää yllä.
Jutsu tarkoittaa taitoa. Se ei laji vaan yleissana. Mikään minkä
perässä lukee jutsu, ei tarkoita siis lajia.
Eli kun puhutaan jujutsusta, iaijutsusta tai kenjutsusta, täytyy ymmärtää,
etteivät ne ole lajeja. On sama, jos puhuisimme palloilulajeista tai
suksilajeista. Olipa kyseessä sitten jujutsu tai kenjutsu, niin koulukunnan
nimi on tärkeämpi kuin yleiskategorian nimi. Esimerkkinä toimikoot
vielä koripallo ja jalkapallo. Molemmat ovat palloilulajeja, mutta
käytännössä yhteistä tekijää ei muuten löydy, paitsi pelivälineestä eli
pallosta. Samoin on miekkailutaitojen kanssa. Toinen koulu saattoi
suosia pitkiä ja käyriä miekkoja, kun taas toinen lyhyitä ja suorempia.
Tekniikat ja lähestymistavat erosivat varmasti vielä enemmän.
Vähän aikaa sitten näin kurssimainoksen: ”Jujutsun peruskurssit
alkavat”. Siis minkä kurssit? Jos jossain lukisi: “Suksilajin peruskurssi
alkaa”, menisitkö kurssille tietämättä onko kyseessä murtomaahiihto,
vesihiihto vai mäkihyppy? Toisena esimerkkinä seuraava löytämäni
teksti: ”Kenjutsun harjoittelijoiden on kiinnitettävä ...... ryu merkki
vasempaan hihaansa ja kenjutsu merkki vasempaan rintaansa.
Kenjutsun harjoittelijalla täytyy olla kenjutsu passi, jonka voi tilata
tästä.” Teksti antaa ymmärtää, että kaikken kenjutsua harjoittelevien
tulisi toimia näin. Minä olen vanhimman elossa säilyneen kenjutsu
ryuhan menkyo, pitäisiköhän minun seurata ohjetta? Tekstin on
kirjoittanut henkilö, joka harjoittelee omasta koulukunnastaan erotetun
opettajan nykyaikana kehittämää koulukuntaa, jota alunperin ei suinkaan
luokiteltu kenjutsuksi vaan iai-batto jutsuksi. Miten joku voi tai kehtaa
olla internetin aikakaudella noin yksinkertainen? Voin myös kertoa, että
jos veisin lasten sport chambaran eli ilmatäytteisen miekan mille tahansa
oikealle koryu salille, minut erotettaisiin 99% varmuudella heti. Koryu
lajeissa on arvokkuutta ja kunnia käsite vielä jäljellä. Siellä ei leikitä
miekkailua. Ihmisiä on kuollut, jotta tyylisuunnat ovat kehittyneet
sellaisiksi kuin ne ovat.
Ryu eli koulukunta (suorempi käännös on virtaus) lukee varsinaisen
koulukunnan nimen jälkeen. Koulukunnan nimi on oleellinen,
koska se on se varsinainen laji.
Seuraavaksi esimerkkejä eri jutsuista eli taidoista, joita Japanissa
feudaali-ajalla harjoitettiin eri koulukunnissa:
Kenjutsu = miekkailutaito yli 2000 koulukuntaa
Jujutsu = aseetontaistelutaito (lue melkein aseeton)504 koulukuntaa
Hojutsu = tuliaseen käyttötaito 455 koulukuntaa
Sojutsu = keihään käyttötaito 450 koulukuntaa
Naginatajutsu = käyräteräisenkeihään käyttötaito 425 koulukuntaa
Iaijutsu = miekanvedontaito 400 koulukuntaa
Bojutsu = puusauvan käyttötaito 300 koulukuntaa
Kyujutsu = jousen käyttötaito 134 koulukuntaa
Kusarigamajutsu = ketjusirpin käyttötaito 80 koulukuntaa
Shurikenjutsu = heitettävien terien käyttötaito 40 koulukuntaa
Ninjutsu = vakoilu ja salamurhataidot 17 – 40 koulukuntaa (riippuen
laskutavasta)
Juttejutsu = poliisinpampun käyttötaito 37 koulukuntaa
Chikirikijutsu = ketjullisen puukepin käyttötaito 10 koulukuntaa
Fukibarijutsu = puhallusputken käyttötaito 1 koulukunta
Luvut ovat noin lukuja, mutta yksinkertainenkin ihminen ymmärtää, että
2000 miekkailukouluun mahtuu tapoja tehdä asioita laidasta laitaan.
Samoin on 500 jujutsu-koulun kanssa. Itse olen harjoitellut kahta eri
koryuksi luettavaa jujutsu-koulukuntaa, kokeillut kolmatta ja nähnyt
kaikki Nihon Kobudo Kyokain ja Shinkokain jäsenkoulukunnat
näytöksissä. Edelliseen perustuen voin puhtaalla omalla tunnolla sanoa
että, parhaimmillaan koulut erottuvat toisistaan kuin yö ja päivä.
Toisissa saattaa näkyä myös yhteisiä tekijöitä, mikäli koulukuntien
lähteet tai juuret ovat samat.
Oikeat varsinaiset 'samurai'-koulukunnat olivat lähes poikkeuksetta
'sogo bujutsu' -koulukuntia. Nimen voisi ehkä parhaiten kääntää: kattava
sotataito. Tämä johtui luonnollisesti siitä, että kun koulutettiin sotureita
oikeasti sotaan, he tarvitsivat monipuolista harjoittelua. Oli se sitten eri
aseiden käyttöä, viestittämistä, ensiaputaitoja, vakoilijoiden torjuntaa tai
joukkojen johtamisstrategiaa. Vanhimpien koulukuntien oli vastattava
sen ajan vaatimuksiin, aivan kuten nykyajan sotilaallekin opetetaan
useiden eri aseiden käyttöä ja sen päälle muita sotilastaitoja.
Sengoku-jidain eli sotaisen aikakauden päätyttyä Sekigaharan taisteluun
(21.10.1600) alkoi pitkä Togukawa-kausi, joka kesti 267 vuotta ja oli
muutamaa konfliktia lukuun ottamatta rauhaisaa aikaa. Tuolloin
koulukunnat karsivat osa-alueitaan ja monet koulut alkoivat keskittyä
vain yhden tai muutaman taidon opettamiseen. Aseettomille
koulukunnille pitkä Edo-kausi oli juhlaa. Niiden määrä lisääntyi
huimasti, nykyisistä Nihon kobudo kyokain jujutsu-kouluista vain pari
on syntynyt ennen 1600-lukua. Valtaosa edo-kauden jujutsu-
koulukunnista sisälsi kuitenkin vielä muutakin kuin pelkän
aseettomantaidon opetuksen. Mielenkiintoisena esimerkkinä toimikoon
Asayama Ichiden ryu, jossa opetettiin yhtenä osa-alueena myrkyttämistä.
Vanhin koulukunta, joka on selviytynyt nykyaikaan, ja jossa on myös
aseetonta taistelua mukana, on Tenshinsho-den Katori Shinto ryu. Siinä
aseetonta osuutta kutsutaan nimellä Yawara ge, nykyisin myös
jujutsuksi. Shinto ryu on vaikuttanut kymmenien koulukuntien
syntymiseen ja on oletettavaa, että sen yawara on myös vaikuttanut
muihin koulukuntiin. Koska Katori Shinto ryu syntyi sotaisalla ajalla,
suurin osa sen sisällöstä liittyy kuitenkin aseiden käyttöön aseettoman
jäädessä vain 36 kataan.
Takenouchi ryuta pidetään yleisesti ensimmäisenä aseetontataistelua
pääaiheenaan opettaneena koulukuntana. Tosiasia on, että Takenouchi
ryussa on käytössä lähes kaikki samuraiajan aseet ja jopa sen ajan
tilapäisvälineet. Takenouchi ryun harjoittelu aloitettiin vanhaan aikaan
bo kepillä, siitä sitten Kogusoku koshi no mawariin eli sotaveitsen
käyttöön ja vasta sitten ensimmäisiin aseettomiin tekniikoihin.
Aseettomat tekniikat oli jaettu kempoon (lyönti- ja potkutekniikat),
Toriteen (hyökkäys- ja pidätystekniikat) ja Toshi Hadeen
(puolustustekniikat, jotka myös jakautuivat useisiin alueisiin).
Takenouchi ryu on vaikuttanut myös erittäin monen aseettoman tai
aseettomia tekniikoita pääaiheenaan opettaneen koulukunnan syntyyn.
Esim:
Takenouchi Une ryu
Takenouchi Santo ryu
Tagaki ryu (Hontai Yoshin ryu)
Araki ryu + sen yli 20. suuntausta.
Fusen ryu
Sosuishitsu ryu
Hoki ryu
Mugan ryu
Nihon den Miura ryu
Shintoku ryu
Naniwa itto ryu
Enshin ryu
Magabuchi ryu
Nanba ippo ryu
Donteki ryu
Kiraku ryu
Sekiguchi ryu + Sekiguchi shinshin ryu
Rikishin ryu
Takenouchi hangan ryu
Kasumi shin ryu
Rikinobu ryu
On olemassa myös kirjallisia todisteita siitä, että Miyamoto Musashi isä
Munjisai on saanut opetusta Takenouchi ryun perustajalta.
Myös Yoshin ryu on ollut aseetonta taistelua laajasti levittänyt
koulukunta. Siitä johdannaisia ovat mm.:
Shin Shindo ryu,
Shinmyo Sakkatsu ryu,
Shindo Yoshin ryu,
Tenshin Shinyo ryu,
Takamura ha Sindo yoshin ryu,
Wado ryu,
Ryushin Katchu ryu,
Ito ha Shinyo ryu,
Kurama Yoshin ryu ja Kodokan Judo.
Gendai budoksi kutsutaan nykyaikana kehitettyjä niin sanottuja budo eli
”soturin tie”-lajeja, kuten judo, aikido, kendo, iaido, kyudo, jukendo,
jodo, atarashi naginata do, shorinji kempo, karate do ja sumo. Ne ovat
lajeja, vaikka on olemassa eri aikido- ja karatetyylejä. Silti ne voidaan
helpommin lukea lajeiksi kuin jutsu-nimellä varustetut vanhat
koulukunnat. Näistä lajeista jujutsu-koulukunnat ovat vaikuttaneet
aikidoon, judoon, shorinji kempoon ja joihinkin karatetyyleihin.
Nämä ovat yleensä kapea-alaisia lajeja, joiden tietämys todellisista
taistelutaidoista ja samuraiden tavoista ovat kadonneet lähes täysin.
Nämäkin lajit ovat olleet rikkaampia silloin, kun ne on perustettu.
Joissakin näistä lajeista on useampia tyylisuuntia ja jotkut tyyleistä ovat
säilyttäneet perinteitä laajemmin kuin toiset.
Judon perustaja Jigoro Kano on kirjoittanut, että jokaisen judo opettajan
olisi osattava kepin käyttöä eli bojutsua ja miekkan käyttöä eli kenjutsua.
Vanhassa judossa opetettiin myös kappojutsua eli ensiaputaitoa.
Aikidossa on tiettävästi harjoiteltu myös enemmän eri aseita vastaan
kuin nykyisin ja huhujen mukaan shurikenjutsu olisi ollut mukana
ainakin jossain vaiheessa. Kyokushinkai karaten vyökoetekniikoihin
kuului vielä Oyaman eläessä kusarigamajutsu ja shurikenjutsu.
Aikido poisti muutamia vuosia sitten bokken ja jo-keppitekniikat
graduointilistoiltaan, joten modermit lajit näyttäisivät valitettavasti
jatkavan köyhtymistään.
Euroopassa ja Yhdysvalloissa on alkanut esiintyä myös ilmiötä, joissa
joku länsimaalainen perustaa uuden jujutsu tai kenjutsu tyylin hyvin
pienellä tai olemattomalla kokemuksilla oikeista alkuperäistyyleistä.
Japanilaisten nimien käyttö ilman, että on minkäänlaisia oikeita ja
jatkuvia yhteyksiä koulukuntien emämaahan ja johonkin koulukuntaan,
on mielestäni typerää. Länsimaalaisen tekniikat voivat olla tehokkaita ja
toimivia, mutta on vaikea ymmärtää miksi pitää käyttää japanilaisia
nimiä ja arvoja.
Miten suomalainen suhtautuisi japanissa kehitettyyn pesäpalloon, joka ei
näytä lainkaan pesäpallolta mailaa, räpylää ja palloa lukuunottamatta?
Lajin perustaja ei olisi ikinä pelannut alkuperäistä pesistä suomalaisten
kanssa, mutta lukenut pelistä ja tehnyt lukemansa ja kuulemansa
perusteella täysin oman pesäpallon. Pelleilyähän se olisi jokaisen
järkevän ihmisen mielestä. Entäpä japanilainen ruoka, jolla olisi
suomalainen nimi, mutta ruoka olisi täysin japanilaista. Jos lajeja
perustetaan ominpäin ilman oikeita sidoksia Japaniin, niin muuttuisiko
jotain länsimaalaisten perustajien tai opettajien osaamisessa tai taidoissa
sillä, että ei otettaisi mitään Japanista: ei nimiä, ei pukuja, ei
kumarruksia, ei arvoja? Miksi on pakko yrittää väittää ja esittää juuria
joita ei ole olemassa?
Vielä kummallisempaa on korealainen miekkailu japanilaisilla (tai
ainakin sen näköisillä) miekoilla. Googlatkaa korealaiset antiikkimiekat.
Ne eivät todella näytä siltä mitä wiuwauwou DO tomaatin leikkaajat
käyttävät. Ei siinä mitään, jos tykkää tanssia miekan kanssa. Tanssii ne
jotkut ihmiset tankojenkin kanssa ja jo muinoin Japanissakin oli
miekkatanssi, jota kutsuttiin Kembu nimellä. Kysymykseni kuitenkin
kuuluu edelleen, että miksi kehittää tällaista? Jos haluaa oppia
käyttämään Japanilaista miekkaa, niin kannattaa hakeutua oikeaan
japanilaiseen miekkakouluun oppilaaksi ja unohtaa kaupallinen
vouhotus.
Jos on pakko keksiä jotain, niin keksikää jotain ihan omaa!
Tiedän ettei vuori hauku jokea tai joki vuorta, mutta vuori ei myöskään
mainosta olevansa joki tai joki vuori.
Herätys!
T: Kai
PS: Ninjutsun eli vakoilutaidon alta löytyy yli 50 eri jutsua eli taitoa.
Mielenkiintoista on se, että yksikään niistä ei ole taistelutaito.
Tietenkään ninjutsukaan ei ole laji, mutta siitä toisen kerran.
|
|