Historia
Hyoho Niten Ichi Ryun perustaja oli Musashi Miyamoto joka syntyi
4.2.1584. Hänen synnyinpaikastaan kiistellään yhä, sillä
vaihtoehtoja on kolme:Miyamoto-ura, Sanomo-mura, Yoshino-gun,
Mimasaka lääni.Miyamoto-mura, Itto-gun, Banshu, Harima lääni
taiYoneda-mura, Innami-gun, Banshu, Harima lääni (Musashin omien
sanojen mukaan Harimassa).Musashi taisteli ensimmäisen
kaksintaistelunsa jo 13-vuotiaana (v. 1596), tappaen
vastustajansa Arima Kihein, joka edusti Shinto Ryuta (Bokuden-haaraa).
16-vuotiaana (v. 1599) hän taisteli Akiyama-nimisen samurain
kanssa ja vuotta myöhemmin (v. 1600) osallistui Sekigaharan
taisteluun häviäjän Toyotomin puolella.
21-vuotiaana (v. 1604) hän otti kolmesti yhteen Yoshiokan suvun
kanssa Kiotossa, ensin Yoshioka Seijuron, sitten tämän veljen
Denshiron ja lopuksi suvun 11-vuotiaan edustajan Matachiron
kanssa. Matachiron nuoren iän takia hänellä oli useita
avustajia. Myöhemmin samana vuonna hän taisteli Hozoin
keihäsmunkkeja vastaan Narassa.
24-vuotiaana (v. 1607) kaksintaistelu kusarigamamestari
Shishindoa vastaan Mien läänissä. Vuotta myöhemmin hän otti
yhteen seiväsmestari Muso Gonnosuken kanssa Edossa (nyk. Tokio),
samoin kuin 27-vuotiaana (v. 1610) kaksintaistelut Hayashi
Osedoa ja Tsujikaze Temmaa vastaan.
Vuonna 1612, 29-vuotiaana, Musashi kävi kuuluisimman
kaksintaistelunsa Ganryu-saarella Sasaki Kojiroa vastaan.
Vuosina 1614-1615 hän osallistui 31-vuotiaana Osakan linnan
piiritykseen, tällä kertaa Tokugawan puolella. Vuonna 1621,
38-vuotiaana, hän otteli Miyake Gunbein kanssa Hyogon läänissä.
39-vuotiaana (v. 1622) Musashi asui välaikaisesti Himenjin
linnakaupungissa. Vuonna 1628, 45-vuotiaana, hän tapasi Yagyu
Hyogonosuken Owarissa (nyk. Nagoya). Vuonna 1634 hän oleskeli
Kokuran linnakaupungissa Ogasawara Tadazanen vieraana. Hänen
ottopoikansa Miyamoto Ioiri jäi Ogasawaran vasalliksi.
Vuonna 1637, 54-vuotiaana, Musashi osallistui jälleen sotaan,
tällä kertaa Shimabarassa Nagasakin läänissä kapinallisia
vastaan. Vuotta myöhemin hän esitteli miekkailutyylinsä daimio
Matsudaira Izumo No Kami Naomasalle Shimanen läänissä otellen
tämän alaisia vastaan.
Vuonna 1640, 57-vuotiaana, Musashi muutti Kumamoton linnaan
Hosokawan suvun vieraaksi, päästen myöhemmin vasalliksi.
61-vuotiaana (v. 1644) hän muutti Reigando-nimiseen luolaan,
joka sijaitsee Kumamoton ulkopuolella vuoristossa ja on
buddhalaisten pyhä paikka. Luolassa Musashi kirjoitti
klassikkoteoksensa Go Rin No Shon eli viiden renkaan kirjan.
Vuonna 1645 viidennen kuun 12. päivänä Musashi kutsui kolme
oppilastaan luokseen ja antoi heille jäähyväislahjat: miekkansa
Okinaga Yoriyukille, lempioppilaalleen Terao Katsunobulle viiden
kehän kirjan ja tämän veljelle Kumanosukelle kolmekymmentäviisi
artiklaa taistelutaidoista. Kun hän oli saanut asiansa
järjestykseen, hän tarttui siveltimeensä viimeistä kertaa noin
viikkoa ennen kuolemaansa kirjoittaen 21-kohtaisen Dokkodon
("Tie jota tulee kulkea yksin", osuva käännös olisi ehkä
"itsenäinen tie").
Musashi kuoli 62-vuotiaana viidennen kuun 19. päivänä vuonna
1645. Hänen kuolemastaan kerrotaan seuraavaa: Hän pyysi apua
päästäkseen pystyyn, antoi kiristää vyönsä ja laittaa wakizashin
paikalleen. Hän istui toinen polvi nostettuna, miekka vasemmassa
kädessään ja keppi oikeassa kädessä. Hän keskitti katseensa
viimeistä kertaa ja kuoli.
Omien sanojensa mukaan Musashi alkoi ymmärtää miekkailutaitoa
noin viisikymmentävuotiaana. Tällöin hän oli käynyt yli
kuusikymmentä kaksintaistelua, osallistunut kahteen sotaan ja
kuuteen taisteluun.
Musashi ei koskaan ollut perinteisten miekkakoulujen kannattaja.
Hänen omien sanojensa mukaan monet miekkailukoulut keskittyvät
vain tekniikkaan, vartalon ja käsien asentoon. Hän kirjoittikin:
"Luuletko että ymmärrät kuinka voitat ainoastaan näillä
tiedoilla?"
Jos tarkastelemme hänen voittojaan, on helppo havaita että
tekniikka oli hänelle toisarvoista. Ensisijaisesti kannattaisi
puhua taktiikasta sekä etäisyyden tajusta. Moniin
kaksintaisteluihinsa hän meni myöhässä saaden vastustajan
hermostumaan. Usein hän käytti eri aseita, joita vastustaja
odotti hänen käyttävän. Esimerkiksi taistellessaan vastaan
Hozoin Ryun keihäskoulua, joka oli harjaantunut käyttämään
jumonji yaria (ristipäinen keihäs) miekkaa vastaan, hän käytti
kodachiaan (lyhyt miekka), jolloin munkit joutuivat äkkiä täysin
uuteen tilanteeseen ja aivan uudelle ajoitus- ja
etäisyyskentälle. Sasaki Kojiro oli kuuluisa pitkästä
miekastaan, jolla hän oli surmannut lukuisia vastustajiaan,
mutta Musashi tulikin kaksintaisteluun veistämänsä airon kanssa,
joka oli vielä Kojiron miekkaa pidempi. Ketjusirppimestari
Baikenia hän heitti lyhyellä miekallaan, minkä on täytynyt olla
kokeneelle Baikenille järkytys.
Joillekin budon harjoittelijoille Musashi on 'kensei'
(miekkapyhimys), toisille taas epärehellisiä keinoja käyttänyt
likainen kulkuri. Tosiasioita ei kuitenkaan voi kiistää - hän
voitti kaikki kaksintaistelunsa ja selvisi myös osallistumistaan
sodista, tämän kaiken lisäksi hänestä tuli äärimmäisen taitava
maalari, veistäjä ja hän myös valmisti useita erilaisia miekan
osia ja aseita. Hänen kirjoituksensa Hyodokyo (Peilikuva
strategiantiestä), Hyoho Sanju Go Kajo (Kolmekymmentäviisi
opetusta strategiasta), Go Rin No Sho (Viiden kehän kirja) ja
Dokkodo (Tie jota tulee kulkea yksin) ovat kaikki erinomaisia
todistuksia siitä, että Musashi tutki erittäin tarkoin kaikkea
mikä liittyi taisteluun ja siihen miten sotureiden tulisi elää.
Mitä puhtauteen tulee, niin olisi aika epätodennäköistä, että
tuohon aikaan likainen tai haiseva soturi olisi päässyt
tapaamaan daimio tason herroja (lääninherrat) ja kaiken lisäksi
ystävystymään heidän kanssaan. Kaikesta edellä mainitusta
voidaan todeta, että Musashi pyrki lakkaamatta kehittämään
itseään kaikessa. Luonnollisesti tuollainen elämäntapa johti
siihen, ettei hän koskaan perustanut perhettä eikä koskaan
asettunut aloilleen. Vasta aivan viimeisinä vuosinaan hän sai
palkkaa 300 kokua (1 koku = ala viljelysmaata, jolta saatava
sato elättää yhden miehen vuoden ajan) Hosokawa Tadatoshilta.
Palkka maksettiin hänelle "vieraan" nimikkeellä, mutta tästä
huolimatta neuvotteluissa hänen paikkansa oli sotilasjohtajien
kärjessä.
Nykyaikana hänen kaltaisiaan miehiä tuskin enää tulee, sillä
kuinka moni budoka asettaa harjoittelun perheen tai edes
työssäkäynnin edelle. Nykyaikana ei myöskään ole mahdollista
kokeilla taitojaan oikeassa taistelussa elämästä ja kuolemasta,
ja tämäkin vie varmasti osan käsityksestämme todellisesta
miekkailutaidosta. Tänä päivänä Hyoho Niten Ichi Ryu antaakin
harjoittajilleen ajoituksen ja etäisyyden ymmärtämisen lisäksi
asenteen, jonka kanssa on helpompi kohdata muuttuva todellisuus.
Niten Ichi Ryun katat ovat lyhyitä ja taloudellisia. Väistöt
ovat minimaalisia ja asenne tinkimätön. Katat lähtevät
liikkeelle hitaasti, ja kun lyöntietäisyydelle päästään, lyönti
tehdään täydellä voimalla ja nopeudella. Asenne on "tulta päin".
Viimeisen iskun jälkeinen zanshin ja alkuetäisyydelle paluu on
äärimmäisen tarkkaa ja huolellista, ainuttakaan hyökkäysaukkoa
ei saa jäädä.
Hyoho Niten Ichi Ryuhun kuuluvat seuraavat osa-alueet:
- Kenjutsu
Jakaantuu kolmeen katasarjaan:
12 kataa Tachi seihoo
7 kataa
Kodachi seihoo
5 kataa Nito seihoo
Lisäksi on 3 Okuden nito
-tekniikkaa
- Bojutsu: 12 kataa bo vs. bo ja 7 kataa bo vs.
ken
- Juttejutsu: 5 kataa
- Jujutsu: 5 kataa
Vyöarvoja ei ole.
Densho-arvoista menkyo kaiden on ainoa, jota Nitenissä
käytetään. Tämän voi saada ainoastaan soken päätöksellä.
Hyoho Niten Ichi Ryun soke-linja
Perustaja Miyamoto Musashi Fujiwara
2. Soke Terao Kyumanosuke Nobuyuki
3. Soke Terao Kyomon Katsuyuki
4. Soke Yoshida Josetsu Masahiro
5. Soke Santo Hikozaemon Kiyoaki
6. Soke Santo Hanbei Kiyoaki
7. Soke Santo Shinjuro Kiyotake
8. Soke Aoki Kikuo Hisakatsu
9. Soke Kiyonaga Tadanao Masazane
10. Soke Imai Masayuki Nobukatsu
11. Soke Iwami Toshio Gensho
12. Soke Kajiya Takanori
|
|
Tilanne Suomessa
Alun perin Nitenin toi Suomeen helsinkiläinen iaidon
harjoittelija ja pitkän linjan budoka Pasi Helsten, joka
tutustui Niteniin Englannissa. Tyyli ei ollut aivan puhdasta
Niteniä vaan Haruna-sensein muokkaamaa. Samoihin aikoihin
(vuonna 1997 Japanissa) Kai Koskinen tapasi Nihon Kobudo Kyokain
20-vuotisjuhlassa 10. soken Masayuki Imain oppilaineen.
Esittelyn hoiti Hontai Yoshin ryun 18. soke Munetoshi Inoue.
Myöhemmin vuonna 2001 Hyogo Budokanin avajaisissa Koskinen sai
Imai-sokelta alustavan luvan aloittaa harjoittelun.
Suosittelijana oli Hontai Yoshin ryun nykyinen 19. soke Kyoichi
Inoue. Vihdoin vuonna 2002 sekä Helsingin että Jyväskylän
innokkaimmat pääsivät Imai-soken leirille Kanadaan. Tämän
jälkeen alkoivatkin käynnit leireillä ja Japanissa. Suomalaiset
käyvät edelleen Japanissa vuosittain hakemassa lisäoppia.
Nitenin nykyinen soke on myös käynyt kahdesti Suomessa (2006 ja
2007). Suomessa on kaksi paikkaa, joilla on Iwami-soken lupa
opettaa. Ne ovat Aikiken Jyväskylässä ja Hikari Helsingissä.
Tilanne maailmalla
Japanin ja Suomen lisäksi Hyoho Niten Ichi Ryuta harjoitellaan
Englannissa, Kanadassa ja Filippiineillä. Lisäksi aloittelevia
ryhmiä on Norjassa, Romaniassa ja Kreikassa. Mikäli aiot
harjoitella Niteniä ulkomailla, kannattaa varmistaa omalta
opettajalta, että kyseisen maan opettajan asiat ovat kunnossa.
Euroopassa on jonkin verran ilman lupaa ja väärin opettavia
henkilöitä.
Japanissa tyylissä on tapahtunut jakaantumisia pitkin historiaa.
Tällä hetkellä on kaksi päälinjaa: Hyoho Niten Ichi Ryu ja Nodo
Ha Niten Ichi Ryu. Nämä linjat ovat jakautuneet jo Musashin
eläessä. Muita jakaantumisia on tapahtunut 9-10-11
-soke-vaihdosten (Kiyonaga-Imai-Iwami) yhteydessä. Nihon Kobudo
Kyokaihin kuuluu kuitenkin vain kaksi edellä mainittua linjaa.
Näiden ulkopuolelle jää muutama ryhmä, joiden opettajat puhuvat
epätotuuksia. Eräs väittää olevansa 9. polven shihan. Kyseinen
mies ei ole kuitenkaan koskaan saanut keneltäkään menkyo-arvoa.
Joidenkin on vaikea hyväksyä, että parempi mutta mahdollisesti
itseä vähemmän harjoitellut valitaankin sokeksi.
Lisäksi Japanissa toimii Enmei Ryu ja Musashi Ryu. Ennen Niten
Ichi Ryun perustamista Musashi kutsui koulua näillä nimillä ja
jotkut hänen oppilaistaan noilta ajoilta jatkoivat opettamista
kyseisillä nimillä vaikka opettaja kehitti tyyliään ja vaihtoi
sen nimeä.
Lähteet
- Miyamoto Musashi his life and writings K.Tokitsu.
- The life and times of Miyamoto musashi S.Usui.
- Lives of master swordsmen. M.Sugawara.
- The lone samurai life of Miyamoto Musashi. WS.Wilsson.
- Maa,vesi,tuli,tuuli ja tyhjyys. Miyamoto Musashi/
Harris.
- A way of the victory H.Ochiai.
- Book of five rings Miyamoto Muasahi/ T.Cleary
Yllä mainitut kirjat ovat myös suositeltavaa luettavaa
|
|