Tenshinsho-den Katori Shinto Ryu
Historia
Katori Shinto Ryu on yksi vanhimmista bujutsu-kouluista
Japanissa. Sen perustaja oli Iizasa Choisai Ienao (1387-1488).
Ienao syntyi goshi-samuraiperheeseen. Goshi (maata omistava
maalaissoturi) oli samurailuokan keskitasoa ylempänä kuin momin
(viljelijä), mutta alempana kuin bushi (soturi). He viljelivät
maata, mutta vartioivat herransa maita ja oikeuksia ja lähtivät
sotaan tämän rinnalla. Nuorena Ienaota kutsuttiin nimellä
Iizasa-mura Uhei, myöhemmin nimellä Kimbei. Hänen kasvatuksensa
oli tyypillinen samurailuokalle, jo lapsena hän opiskeli sekä
miekan että keihään käyttöä.
Hänet palkattiin jo nuorena Chiban linnan daimion Chiba Tanenaon
palvelukseen. Tuolloin häntä kutsuttiin Yamashiro No Kamiksi ja
myöhemmin Iga No Kamiksi. Hän tuli pian kuuluisaksi
taistelutaidoistaan ja oli pian tunnettu klaaninsa sisällä.
Ienao osallistui useisiin sotiin. Palvellen ensin Chibaa ja
hänen maineensa kasvettua hänet pyydettiin palvelemaan
yhdeksättä Shogunia Ashikaga Yoshimasua. Aikansa Shogunia
palveltuaan hän kuitenkin palasi kotiinsa Shimosaan.
Noin kuusikymmenvuotiaana hän lepäili joidenkin alaistensa
kanssa Shintokusan Shinpuki-temppelin läheisyydessä. Eräänä
päivänä hän näki kuinka yksi hänen oppilaistaan pesi hevostaan
lähteessä Katorin temppelin läheisyydessä. Hevonen kuoli äkisti
ilman näkyvää syytä. Ienao piti tätä Futsunushi-no-o-kamin (Katorin
temppelin jumala) voiman näytteenä.
Myöhemmin Chiban klaanin tuhouduttua Ienao päätti aloittaa
elämänsä uudestaan, tällä kertaa Nyodona (Buddhalaisena
maallikkomunkkina). Merkkinä uskonnollisesta vakaumuksestaan hän
otti nimen Chosai. Hän vapautti kaikki palveluksessaan olevat
henkilöt ja myi omaisuutensa lahjoittaen 1000 kokua
Katori-temppelille. Hän päätti jäädä temppeliin ja suorittaa
1000 päivän harjoitus- ja puhdistumisriitin jumalan kunniaksi.
Eräänä yönä jumala ilmestyi Choisaille naamioituneena nuoreksi
pojaksi, joka istui luumupuun oksalla. Hän sanoi, että Iizasasta
tulisi parhain soturi maan päällä. Tämän jälkeen hän antoi
Choisaille rullan, jota kutsutaan nimellä Heiho Shinsho -
taistelustrategia, kirjoittajina Jumalat. Tämän pohjalta Choisai
loi Tenshin Shoden Katori Shinto Ryun. Tenshin Shoden tarkoittaa
'taivaasta suoraan'. Chiban läänin historia kertoo että lordi
Ienao palasi kotiinsa huhtikuussa vuonna 1487 ja perusti Nyoizan
Jifukujin temppelin myöhemmin elokuussa samana vuonna. Hän kuoli
15. huhtikuuta 1488, 102-vuotiaana.
Tenshinsho-den Katori Shinto Ryu on selvinnyt nykypäivään
katkeamattomana linjana kaksikymmentä sukupolvea. Nykyinen soke
on Iizasan suvun kahdeskymmenes päämies Iizasa Shuri no Suke
Yasusada. Hän ei harjoittele aktiivisesti, mutta on tärkeä
Katorin temppelin tukija.
Katori Shinto Ryun harjoittelu alkaa edelleen keppanin eli
verivalan suorittamisella. Kenelläkään ei ole oikeutta kertoa
harjoittelevansa koulukuntaa ilman, että on vannonut
uskollisuutta sokelle ja Katorin temppelille suorittamalla
keppanin. Mikäli yhteys sokeen tai temppeliin katkeaa (tai sitä
ei ole ikinä ollut), rikkoo koulun nimeä käyttänyt henkilö
jumalia vastaan.
Japanin valtio pitää Tenshin Shoden Katori Shinto Ryuta kaikista
vanhoista kouluista huomattavampina. Syy tähän on varmasti
osaksi myös se, että huomattavan suuri määrä muita koulukuntia
on syntynyt tämän koulun kautta joko suoraan tai välillisesti.
Katori Shinto Ryun opetuksesta vastaa koulun ainut shihan Otake
Ritsuke (Gokui kaiden). Katori Shinto Ryu on niin sanottua
sogobujutsua eli siihen kuuluu lukuisia osa-alueita. Koulun opit
sisältävät sekä katchu- (taistelukenttävarustus: haarniska,
aseina keihäs, naginata ja tachi-miekka.), että suhada-
(rauhanajan varustus: hakama, haori, aseina katana, kodachi ja
bo) bujutsua. Bon käyttö sopii molempiin siinä mielessä, että
mikäli yarista tai naginatasta katkesi terä, vartta käytettiin
bon tapaan.
Vuosisatojen saatteessa koulusta on kadonnut joitakin osa
alueita. Tänään kouluun kuuluvat seuraavat osa-alueet:iaijutsu
(miekan veto- ja leikkaustaito)kenjutsu (miekan
käyttötaito)sisältää pitkän miekan, kahden miekan yhtäaikaisen
ja lyhyen miekan käytönbojutsu (kepin käyttötaito)naginatajutsu
(hilparin käyttötaito)sojutsu (keihään käyttötaito)yawara ge
(aseeton kamppailu)kodachijutsu (lyhyen miekan käyttötaito)shurikenjutsu
(heittopiikkien käyttötaito)ninjutsu (vakoilu)noroshi (tulen
käyttö viestittämisessä)chikujojutsu (linnoitustaito)senjojutsu
(taistelukenttätaktiikka)tenmon chirigaku ja inyo kigaku.Kaikkia
edellä mainittuja osa alueita harjoitellaan ja opetetaan
koulussa edelleen.
Katori Shinto Ryu on yksi niistä harvoista kouluista, joka ei
ole muuttanut opetustapaansa nykyaikaan sopivammaksi. Sen
opetusta ei ole suunniteltu massoille ja näin ollen oppilaat
valikoidaan suhteellisen tarkasti. Periaatteena on laatu, ei
määrä. Kouluun on koko sen historian ajan otettu oppilaita
kaikista yhteiskuntaluokista, myös naisia on opetettu aina. Raha
ei koskaan ole näytellyt tärkeää osaa opettajille. Yksi
perustajan perheessä yhä vaikuttava opetus on, ettei kukaan
suvun jäsen saa koskaan asettua kenenkään daimion palvelukseen,
tarjotaanpa rahaa kuinka paljon tahansa.
Katori Shinto Ryun harjoittelun perusta on parin kanssa
tehtävissä kata-sarjoissa. Toisin kuin useimpien koryu-koulujen
katat, Katorin katat ovat pitkiä ja fyysisesti raskaita.
Jokaisella liikkeellä on tarkoituksensa ja kohteensa.
Katori Shinto Ryu on tullut erittäin tunnetuksi ympäri maailmaa,
ehkäpä ensimmäisellä koulun ulkomaalaisella kyoshi menkyolla
Donn Draegerilla ja hänen kirjasarjallaan klassisesta bujutsusta
moderniin budoon on osuutensa asiassa. Kuuluisuus on tuonut
koululle myös ongelmia, koska useat ihmiset ympäri maailmaa
haluaisivat harjoitella Katoria. Se on tuonut mukanaan ikävän
ilmiön. Useat ihmiset opettavat käyttäen koulun nimeä ilman,
että olisivat ikinä kuuluneet kouluun. On opettajia, joiden
linja on erkaantunut originaalista koulusta jo kauan sitten sekä
opettajia, jotka on erotettu originaalikoulusta sopimattoman
käytöksen vuoksi. Lisäksi on jopa opettajia, jotka ovat
opetelleet liikkeitä kirjoista ja videoilta ja väittävät
opettavansa Katoria.
Mikäli olet kiinnostunut Tenshinsho-den Katori Shinto Ryun
harjoittelemisesta, katso että otat yhteyttä henkilöihin joilla
on Otake-sensein myöntämä shidosha-arvo, joka on ainoa oikea
LUPA opettaa. Toimimalla näin varmistat, että pääset
harjoittelemaan kaikkia kouluun kuuluvia taitoja (edellyttäen
tietenkin että sinut hyväksytään oppilaaksi).
Arvo- tai tasoasteikot menevät Katorissa seuraavasti: mokuroku,
menkyo, gokui menkyo. Edellä mainittujen arvojen lisäksi
on shidosha-arvo, joka on opetuslupa. Yleensä näitä on yksi tai
maksimissaan kaksi maata kohden, jotta opetus pysyisi
mahdollisimman selkeänä ja virheettömänä.
17.9.2017 Iizasa Yasusada 20.soke nimesi koulun shihaniksi Kyoso Shigetoshi sensein.
Ainoastaan seuraavilla länsimaisilla ihmisillä on opetuslupa:
Katso lista virallisilta sivuilta
Tenshinsho-den Katori Shinto Ryu soke linja
- Iizasa Choisai lenao (Iga-no-kami)
- Wakasa-no-kami Morichika
- Wakasa-no-kami Morinobu
- Yamashiro-no-kami Moritsuna
- Saemon-no-jo Morihide
- Oi-no-kami Morishige
- Shuri-no-suke Morinobu
- Shuri-no-suke Morinaga
- shuri-no-suke Morihisa
- Shuri-no-suke Morisada
- shuri-no-suke Morishige
- Shuri-no-suke Moritsugu
- Shuri-nosuke Morikiyo
- Shuri-no-suke Nagateru
- Shuri-no-suke Moriteru
- Shuri-no-suke Morishige (Kanrokusai)
- Shuri-no-suke Morifusa
- Shuri-no-suke Morisada
- Shuri-no-suke Kinjiro
- Shuri-no-suke Yasusada
Lähteet
- Deity and the sword vol 1,2,3 R.Otake
- Old school essay on japanese martial traditions.
E.Amdur
- Katori shinto ryu warrior tradition. R.Otake
- The way of the warrior. M.Croucher
|
|