Tradition siirtäminen
Nykyään ko-ryu bujutsu elää merkillistä
aikaa. Monet opettajat ja oppilaat väittävät opettavansa
ko-ryu-kouluja ja välittävänsä traditiota eteenpäin tuleville
sukupolville. Jotkut valehtelevat kirkkain silmin, toiset
uskovat oikeasti olevansa oikeassa ja jotkut poloiset tietävät
olevansa väärässä, mutta kun ovat kerran valehdelleet, he eivät
voi enää perua puheitaan. Sitten ovat vielä he, jotka eivät edes
tiedä olevansa täysin väärässä veneessä.
Monet todelliset ko-ryu-koulut ovat niin sanottuja
sogo-bujutsu-kouluja, eli kouluja joihin kuuluu useita eri osa
alueita. Osa-alueina voi olla esimerkiksi miekka, keihäs, lyhyt
miekka, naginata ja aseeton taistelu. Näiden lisäksi kouluun
saattaa kuulua teoreettisia opetuksia esimerkiksi sotajoukkojen
johtamisesta aina viestitulien käyttöön. Usein kouluihin kuuluu
myös joitakin tekniikoita ja opetuksia, joita ei vieläkään
haluta näyttää tai kertoa julkisesti. Monissa vanhoissa
kouluissa on yhä käytössä niin sanotut den sho -arvot.
Nimitykset näissä vaihtelevat: esimerkiksi Shoden, Chuden,
Okuden ja Menkyo kaiden tai Mokuroku, Menkyo ja Gokui menkyo,
ynnä muita vastaavia nimityksiä riippuen koulukunnasta.
Viimeinen arvo tarkoittaa yleensä sitä, että henkilö on
saavuttanut tason jossa osataan kaikki koulukuntaan sisältyvät
alueet ja ymmärretään niiden tarkoitus. Mikäli henkilö eroaa tai
erotetaan koulusta ennen viimeistä arvoa, hän ei tietenkään osaa
kaikkea mitä kouluun kuuluu. Eikä hän voi väittää, että hän
opettaa tai edustaa koulua, josta hänet on heitetty pihalle.
Näin ainakin maalaisjärki sanoisi, mutta käytännössähän asiat
eivät aina mene niin kuin pitäisi.
Otetaanpa esimerkki: Sanotaan nyt vaikka, että minut
erotettaisiin Hontai yoshin ryu koulusta. Osaan koulun katoista
suurimman osan ja tiedän koulun historiasta paljon, mutta en ole
vielä saanut kaikkia den-arvoja. Jokaiseen den- arvoon kuuluu
katoja ja opetuksia, jotka opetetaan vain kyseisen den- arvon
omaaville. En voisi opettaa eteenpäin mitä en ole vielä edes
nähnyt tai kuullut.
Tietysti voisin omille oppilailleni vähätellä puuttuvien
asioiden tärkeyttä, mutta olisiko se tradition eteenpäin
siirtämistä? Leikkaisin osan traditioon kuuluvista asioista
pois, koska en osaa niitä. Väittäisin esimerkiksi, että ne ovat
vanhanaikaisia ja turhia, koska toisen harrastamani ja
opettamani lajin vastaavat tekniikat ovat parempia. Kuinka moni
budoka pitäisi minua tradition jatkajana? Mitä minusta oikeasti
ajateltaisiin, jos jatkaisin opettamista kuin mitään ei olisi
tapahtunut? Käyttäisin edelleen koulun nimeä ja antaisin
oppilaiden ymmärtää, että opetan edelleen samaa lajia. Kaiken
lisäksi muuttaisin katojen sisältöä ja niiden selityksiä, ja
vielä kaiken kruunaukseksi myöntäisin den- arvoja samaisen
koulun nimellä, josta minut on erotettu. Tosin en jaksaisi
kirjoittaa pitkiä opetusrullia, joissa on paljon todelliseen
traditioon kuuluvia asioita, vaan tekisin A3 kokoa olevan
diplomin. Kyllähän se oppilailleni riittäisi, sillä eiväthän he
tiedä mitä arvot todellisuudessa sisältävät.
Todellisuudessa ne jotka loppupelissä eniten kärsivät edellä
mainitunlaisista opettajista ovat näiden oppilaat, joilla ei ole
muita lähteitä kuin opettajansa ja tämän sana. Harva heistä
huomaa ottaa selvää, lukea, etsiä ja erottaa väärä oikeasta,
valhe totuudesta. Kaikkea historiaa voidaan vääristellä.
Esimerkiksi Venäjällä valtaväestö edelleen uskoo, että Suomi
aloitti sodan ampumalla tykeillä kuuluisat Mainilan
laukaukset. Valtaosa ihmisistä uskoo mitä kirjoissa ja mediassa
kerrotaan, koska valtaosa ihmisistä ei jaksa etsiä totuutta.
Niinpä valheet saavat jatkua ja joskus valhe on suositumpaa kuin
totuus. Minun mielestäni (korjatkaa jos olen väärässä) yksi
bushidon ja nyky-budon tärkeimmistä säännöistä on rehellisyys!
Rehellisyys opettajalle, koulukunnalle, oppilaille ja jopa
medialle.
Ehkäpä yksi syy näihin ongelmiin onkin se, että lähes kaikki
ko-ryun opiskelijat tulevat moderneista budo- ja
kamppailu-urheilulajeista. Kun on kenties kymmeniä vuosia
tottunut tekemään asioita tietyllä tavalla niin voi olla lähes
mahdotonta muuttaa sitä joidenkin uusien tai tässä tapauksessa
vanhojen sääntöjen ja tapojen mukaisiksi. Yleensä ko-ryu
-koulujen säännöt ja käytöstavat ovat huomattavasti tiukempia
kuin nykyaikaisten budolajien kuten Aikidon, Judon, Kendon,
Iaidon, Kyudon, Naginata-don, Ju-kendon ja japanilaisen
Karate-don. Useat koulut kieltävät opettamasta ennen kuin saa
opetusluvan. Tätä sääntöä rikotaan Suomessa muutamissa ko-ryu
-kouluissa tälläkin hetkellä. Samoin monet koulut kieltävät
näytökset sekä koulun tekniikoista ja sisäisistä asioista
puhumisen julkisesti.
Yksi merkillisimmistä ilmiöistä on se, että jotkut
länsimaalaiset opettajat yrittävät tuoda ko-ryuhun
länsimaalaisia opetusmetodeja kuten ohjaajakoulutuksia yms. sekä
pystyttää jonkinlaisia ko-ryu –liittoja, joihin he kaiken
lisäksi ovat valmiit ottamaan lajeja, joilla ei ole mitään
näyttöä historiastaan, ja joita ei Japanissa tunnusteta ko-ryu
statuksen alle. Japani on siitä hieno maa, että siellä on lähes
kaikki dokumentoitu jo 1100 luvulta asti. Vaikka jotkut koulut
ovat jo kuolleet, niistä kaikista löytyy yhä informaatiota,
sillä ryut rekisteröitiin tarkasti. Jopa salaisimmista Ninja (Suppa)
ryusta löytyy kirjallista tietoa. Olisivatko ryut tulleet
toimeen ilman, että olisivat olleet kenenkään tiedossa?
Jostakinhan sen elannon on tultava. Eräs Suomessakin opetettu
koulu väittää olevansa historiallisesti lähes vanhin koulu
Japanissa ja toimineensa jonkin sortin rajavartioina Kyushun
saarella Kagoshiman alueella Satsuman klaanissa. Tosiasiassa
mikäli Suppa sai määräyksen mennä Kagoshimaan vakoilemaan, oli
tämä sama kuin käsky mennä kuolemaan. Alueen murre oli tuolloin
ja on yhä sellaista, että manner-japanilainen erotetaan yhä
paikallisista. Mikäli kiinni jääneellä ei ollut lupatodistusta
lääniin saapumisesta, hänet kidutettiin kuoliaaksi.
Satsuma-klaanista on erittäin tarkat historian tiedot edelleen
olemassa, ja niissä mistään ei tiettävästi ole mainintoja
kyseisestä koulusta.
En myöskään ymmärrä mitä järkeä on tänä päivänä kehittää tai
kehitellä kouluja tai tekniikoita vanhoille aseille kuten
miekat, keihäät tai vaikka kirveet. Ainahan voi kehitellä
tekniikoita nykyaseille. Kehittää ampumataitojaan ja vaikkapa
veitsen käyttöä. Oli sitten kyse eurooppalaisten
taistelutaitojen tai itämaisten taistelutaitojen herättäjistä.
Ne lajit ovat kuolleet, ja niitä ei saa henkiin lukemalla
kirjoja ja mielikuva harjoittelulla. Se on sama kuin yrittäisi
elvyttää muumiota, se on kuollut eikä enää virkoa. Onko kukaan
koskaan miettinyt kuka näistä elvytyksistä hyötyy ja millä
tavoin? Sivusta asiaa seuranneena sanoisin, että varsin monet
elvyttäjät ovat huonosti muissa lajeissa pärjänneitä ja
suurimmalla osalla on jonkinlainen opettajasyndrooma. Jotkut
yrittävät jättää nimensä historiaan, koska ovat
keskinkertaisuuksia omassa päälajissaan. Jotkut ovat jääneet
"leikitään ritaria asteelle". Tietenkin suurta osaa näyttelee
myös raha ja henkilöpalvonta.
Huomio nyt kaikki, joilla on niskakarvat jo pystyssä. En missään
tapauksessa väitä, että japanilaisissa ko-ryu -kouluissa ei
olisi tapahtunut muutoksia. Näin on varmasti käynyt jokaisessa
ko-ryu -koulussa, mutta ne ovat silti katkeamatonta linjaa,
ainakin ne oikeat koulut. Vaikka muoto muuttuisi, periaate pysyy
samana. Vanhat opetukset annetaan oppilaalle käsin kopioituna
rullista jotka ovat kuuluneet kouluun vuosisatoja. Eli jos
oikeasti haluat oppia historiallista miekkailua tai
sodankäyntiä, miksi et hakeutuisi kouluun, joka edustaa kyseisiä
asioita ihan oikeasti ja todellisella historiallisella tiedolla
varustettuna? Nykyään niitä voi Suomessa harjoitella! On hyvä
muistaa, että mitään Iaido-koulua, jota Suomessa harjoitellaan
mm, Muso shinden ryu, Muso Jikiden Eishin ryu tai Toyama ryu ei
luokitella Japanissa ko-ryu -kouluihin. Ei myöskään Taura muso
ryuta. Se että harjoittelee samurai-miekkajäljitelmällä 1950
luvulla kehiteltyjä liikesarjoja, ei tee tyylistä ko-ryuta eikä
harjoittajastaan Samuraita. Iaido on oma lajinsa ja sille löytyy
omat harjoittelijansa. Lajissa ei ole mitään hävettävää. Se on
harjoittajansa ja tämän miekan liikkeiden harmoniaan pyrkimistä.
Mutta kun valehdellaan tietoisesti tai päästetään suusta
sammakoita tietämättömyyttään, se saa harjoittelijat näyttämään
idiooteilta.
Kaikki koulut joissa tekniikan kauneus ja harmonia on mennyt
toimivuuden edelle ja historiallisten tosiasioiden edelle ovat
nykyaikaisia budo-lajeja, joissa pyrkimyksenä on kehittää
tekijäänsä henkisesti, pyrkiä kohti harmoniaa. Joihinkin saattaa
olla jäänyt ripaus itsepuolustusta toisten muuttuessa
kilpailu-urheiluksi, jossa suojat, pehmennetyt aseet tai
säännöt, jotka estävät loukkaantumisia, muuttavat sekä asennetta
että tekniikoita yhä kauemmaksi lajien alkuperäisestä
tarkoituksesta.
Joskus vanhoissakin lajeissa on elvytettyjä osioita. Esimerkiksi
Hontai Yoshin ryu Iai-toho. 18. Soke Inoue Munetoshi Tsuyoshi
katsoi asiakseen elvyttää koulun miekan käyttöä, jota kouluun
oli aiemmin kuulunut, mutta miekan jäädessä tarpeettomaksi, joku
pääopettaja oli katsonut miekalla harjoittelun turhaksi. Hontai
Iai-tohossa näkyy kuitenkin selkeästi nykyaikaisen Iaidon
vaikutukset, jotka tulevat Eishin ryusta, Toyama ryusta, Mugai
ryusta sekä kendon seitei Iaista. Soke-tittelin omaavilla on
ikään kuin lupa muuttaa, lisätä tai vähentää koulun opetukseen
kuuluvia asioita, mutta vain soke-arvon omaavilla.
Lännessä tiedetään vieläkin varsin vähän ko-ryu kouluista ja
organisaatioista, jotka toimivat japanissa. Lännessä pyöriikin
vielä mitä kummallisempia guruja, jotka ovat usein saaneet
hienot tittelinsä organisaatiosta, joista tittelit voi ostaa tai
parhaillaan jopa itse perustetuista hieno nimisistä liitoista.
Eräs tämäntyyppinen liitto on Dai Nippon Butoku kai. Alun perin
tämä liitto oli todella korkealle arvostettu. Japanin valtio
perusti liiton vuonna 1895, mutta toisen maailmansodan jälkeen
yhdysvallat kielsi/lopetti liiton. Nykyinen liitto ei ole enää
missään yhteyksissä Japanin valtion kanssa kuten ei myöskään
vanhan todellisen DNBK jota ei ole koskaan herätetty uudelleen.
Japanissa liittoa ja sen myöntämiä arvoja ei pidetä minään,
vaikkakin jopa jotkut oikeasti arvostetut koulut ovat syystä tai
toisesta liittyneet sen jäseniksi. Suurin osa liittoon
kuuluvista kouluista katsotaan arvottomiksi historiallisessa
merkityksessä. Alkuperäinen liitto oli ensimmäinen, joka antoi
arvonimiä kuten Renshi, Hanshi ja Kyoshi. Nykyinenkin liitto
jakelee samoja titteleitä, tosin vähän samaan tyyliin kuin
namusetä karkkia. Jos koulu jota harjoittelet tai opettajasi
kuuluu KO liittoon teet itsellesi suuren palveluksen vaihtamalla
lajia mahdollisimman pian. Todellisista vanhan budon liitoista
arvostetuin on Nihon Kobudo kyokai joka on ainut japanin valtion
tukema ko-ryu liitto. Toinen melko arvostettu on Nihon kobudo
Shinko kai. Jotkut tyylit kuuluvat molempiin liitoihin, mutta
kannattaa muistaa, että Shinko kaissa on monta tyyliä, jotka
eivät läpäise Kyo kain laatu- tai historia-kriteerejä. Näillä
tyyleillä on yleensä kaikenlaisia selityksiä miksi KO tyyli ei
kuulu Kyokaihin, mutta tietääkseni 90% niistä on paskapuheita.
Esimerkkinä tästä toimikoon eräs koulukunta, jota usein pidetään
puhtaana koryu kouluna lännessä.
Kyseinen tyyli oli kuitenkin alun perin pieni perhe tyyli, johon
sisältyi viisi kataa. Näiden harjoitteluun ilmeisesti
kyllästyneenä tyylin edellinen soke liittyi kahteen muuhun
tyyliin oppilaaksi ja varasti kaikki nykyisin kouluun kuuluvat
katat (5 kataa lukuun ottamatta) näistä kahdesta koulusta ilman
Menkyo arvoa tai vastaavaa. Tämä onkin mielenkiintoinen tapaus.
Koulu on periaatteessa vanha mutta suurin osa koulun
tekniikoista on lisätty kouluun 1900 luvun jälkeen ja koulun
historia on valehdeltu. Toisaalta koulun tekniikat ovat vanhoja,
mutta todellisuudessa toisten koulujen tekniikoita ilman, että
kopioija olisi oppinut toiset koulut kokonaisuudessaan. Eli
vähän niin kuin minä yhdistäisin kaikki osaamani ko-ryu koulujen
tekniikat ja rupeaisin opettamaan niitä yhden nimen alla. Kuinka
moni pitäisi sellaista sopivana käytöksenä tai kouluani ko-ryuna?
Nykyään on syytä ottaa asioista tarkasti selvää, ettei tule
harhaan johdetuksi, tahallisesti tai tahattomasti. Itselläni on
asiasta omakohtaista kokemusta. Liityin arvostettuun ko-ryu
kouluun tai ainakin niin luulin, kaikki sujui mukavasti aluksi.
Opettaja oli hyvä ja mukava, hän muistutti jatkuvasti kuinka
tärkeässä asemassa olemme, koska siirrämme traditiota eteenpäin.
Pikku hiljaa kävi kuitenkin ilmi, että japanilainen sensei jota
seurasimme, olikin eronnut originaali-koulusta. Mutta
suomalaisen senseimme mukaan hän oli paras kaikista originaali
koulun oppilaisiin verrattuna jotka hän oli nähnyt videolta.
Tutustuin varsin hyvin myös tähän japanilaiseen opettajaan.
Asuin neljästi hänen vuokrahuoneessaan käydessäni japanissa
harjoittelemassa. Hän oli ihan hyvä opettaja ja eipä
ihmisenäkään huono. Ihmettelin kyllä joitakin hänen
kommenttejaan, jotka olivat paikoitellen hyvin ristiriitaisia.
Hän kertoi kuinka haluaa levittää traditiota ympäri maailmaa, ja
varmistaa näin ettei koulu katoa. Hän sanoi myös, että jotkut
traditioon kuuluvista osa-alueista eivät ole korkeatasoisia, ja
koska hän harjoitteli muitakin lajeja, joissa oli hänen mukaansa
korkeatasoisempia tekniikoita, meidän ei tarvitsisi opetella
traditioon kuuluvia alkeellisia tekniikoita.
Treenailin eteenpäin kaiken kaikkiaan kuutisen vuotta saavuttaen
tekniikkamäärällisesti (en teknisesti) kaiken mitä tuo opettaja
osasi ja opetti. Koska kuitenkin harjoittelin samaan aikaan
muitakin ko-ryu kouluja, selvisi minulle pikku hiljaa
kiertoteitä pitkin, että opettajamme ei ollutkaan eronnut vaan
hänet oli erotettu sopimattoman käytöksen vuoksi. Hänen
nimipalikkansa dojon seinältä oli poltettu pihalla ja kukaan
originaali-koulusta ei saanut edes tervehtiä häntä. Koska olin
lukenut paljon tyylistä tiesin, että siihen kuuluu vielä useita
aseellisia- ja aseettomia tekniikoita sekä muita osa alueita,
joita en ikinä pääsisi harjoittelemaan, mikäli pysyisin tässä
junassa. Tämän lisäksi painetta kertyi muista ko-ryu kouluista,
joita harjoittelin. Yleensä ko-ryu piirit ovat aika pienet
Japanissakin. Mikäli kuulut yhteen huonomaineiseen dojoon, muut
ovet voivat sulkeutua edessäsi. Niinpä otin yhteyttä
originaali-koulun ulkomaalaisten asioista vastaavaan, ja noin
puolenvuoden päästä pääsin tai pääsimme liittymään oikeaan
kouluun. Ensiharjoituksissa minä ja mukanani tyyliä vaihtanut
ystäväni olimme aika ällikällä lyötyjä, kun teimmekin lähes
kaiken väärin. Pikkuhiljaa selvisi, että edellinen opettaja oli
muokannut katoja aika roimalla kädellä. Nyt olemme harjoitelleet
noin kaksi vuotta ja alamme pikkuhiljaa hallita alemman tason
katat oikein.
Kun siirryin originaali kouluun, huomasin muitakin eroja kuin
tekniikat. Edellisten opettajien puheet eivät pitäneet
paikkaansa. Originaali-koulun opettajat olivat todella päteviä
ja kaiken lisäksi huumorintajuisia ja mukavia. Tietysti he
olivat myös tiukkoja, mutta kellään ei ollut mitään tarvetta
näpäytellä aloittelevia, vaan heitä autettiin kärsivällisesti.
En ole koko budo urani aikana ollut dojolla, jossa olisi yhtä
hyvä henki ja jonka tulevaisuus näyttäisi yhtä hyvältä. Koululla
on useita hyviä opettajia ja paljon aktiivisia harjoittelijoita,
niin japanilaisia kuin ulkomaalaisiakin.
Mitä tämä sitten opetti. Pitäisi olla kärsivällinen ja etsiä
yhteys todelliseen ryu:hun ennemmin suoraan kuin valheellisen
koulun kautta. Mutta vaikka jouduimme aloittamaan lähes alusta,
se oli hyvä päätös. Meidän ei tarvitse selitellä itselle,
oppilaille tai kenellekään. Nyt me todella olemme osa
historiallista suoraa ketjua ja siirrämme todellista traditiota
tuleville sukupolville. Suosittelen vilpittömästi vastaavissa
tilanteissa painivien ihmisten toimivan rohkeasti sydäntään
seuraten.
Jos haluat oppia vaikkapa miekkailua ja tulla hyväksi
"miekkailijaksi" lienee melko sama kuka opettajasi on, jos hän
on hyvä opettaja. Jos taas haluat olla osa todellista
traditiota, on syytä katsoa mihin aikoo liittyä. Taitaville
miekkailijoillehan on melkoisesti kysyntää ja tarvetta
nykyaikana.
Miekkamestari Miyamoto Musashin sanoin;
Valitse kulkeaksesi ainoastaan totuuden tie.
Terveisin Kai Koskinen
|
|