Koryu:n opettamisesta/opiskelusta
Viime aikoina olen lukenut ja kuullut useita
mielipiteitä siitä, voiko koryu:ta opiskella lännessä. Kysymys
on hyvin mielenkiintoinen ja herättää paljon erilaisia
mielipiteitä. Omasta mielestäni koryu kouluja voi helposti
harjoitella lännessä, edellyttäen, että opettajasi tai sinä
käytte aktiivisesti Japanissa, sekä opetatte opettaessanne vain
koulukuntaa johon kuulutte, kaikkia osa-alueita käyttäytymistä
myöten. Tietysti on myös tärkeää, että lajin opettajat käyvät
Suomessa, ja että oppilaat käyvät heidän leireillä. Niiden jotka
opettavat koryu lajeja pitäisi ehdottomasti käydä Japanissa
useammin kuin kerran. Tämä saattaa tietysti olla
tapauskohtaisesti joskus hankalaa. Silloin kannattaisi miettiä
onko itse sopiva henkilö vetämään koryu-lajia. Niiden, jotka
ovat asuneet Japanissa vaihto-oppilasvuoden tai muuttaneet
maahan, kuulee monesti selittävän, ettei koryu:ta voi ymmärtää
jos ei asu Japanissa. Osaltaan tämä pitää paikkansa, mutta usein
Japanissa asuvat henkilöt ovat hyvin kiireisiä eivätkä pääse
harjoituksiin usein, ehkäpä kerran tai kaksi viikossa.
Vierailijat kuitenkin saavat usein 5-7 tuntia opetusta päivässä
viikon tai kahden ajan lyhyillä matkoillaan. Toisaalta taas
Japanissa asuvat oppivat kielen, sekä jotkut heistä perehtyvät
kulttuuriin todella tarkasti. Tunnen joitakin "länkkäreitä",
jotka osaavat japanin kielen kohteliaat muodot ja käytöstavat
paremmin kuin useimmat japanilaiset. On kuitenkin hyvä muistaa,
että me emme koskaan voi muuttua japanilaisiksi. Olisikin paljon
mukavampaa, jos molemmat harjoittelijatyypit, siis asujat että
vierailijat, oppisivat arvostamaan toisiaan ja toistensa
uhrauksia lajin eteen ainaisen kiistelyn sijaan. Valitettavan
monissa koulukunnissa ollaan myös hieman rasistisia valkonaamoja
kohtaan. Yleensä tämä näkyy arvojen myöntämisen nopeudessa.
Japanilaiset oppilaat saavat arvonsa huomattavasti nopeammin
kuin länsimaalaiset harjoittelijat. Joissakin kouluissa
korkeimpia arvoja ei länsimaalainen voi saada lainkaan. Onneksi
näin ei ole kuitenkaan kaikissa kouluissa.
Japanissa harjoittelu on tärkeää myös siksi, että japanilaiset
koulukunnan jäsenet (muutkin kuin pääopettaja) tuntevat ja
hyväksyvät sinut. Vähän aikaa sitten, eräs japanilainen sempai
ja ystäväni sanoi, että jos hän haluaisi opetella saksalaista
käsityötä, olisi omituista, jos hän ei kävisi saksassa
opiskelemassa sitä.
Jokainen koryu-koulu on oma yksilönsä, eikä niillä ole usein
muuta yhteistä toisen koulukunnan kanssa kuin aseiden nimet.
Käytös tavat, tekniikat ja koulujen strategia eroavat lähes
poikkeuksetta toisistaan.
Puhumattakaan siitä kuinka paljon ne eroavat nykyaikaisista
budo-lajeista tai kamppailu-urheilusta. On muistettava, että
koryu-koulut ovat osa Japanin historiaa ja kulttuuria. Siksi
niihin kuuluu, ja tulee kuulua, muutakin kuin vain tekniikoita.
Koryu-koulut eivät ikinä tule kiinnostamaan kuin kourallista
ihmisiä. Syitä on monia ja vähäisempänä ei ole: " Mihin niitä
tarvitaan nykyaikana?". Pidänkin turhana liiallista
mainostamista koryu-koulujen suhteen. Todelliset oppilaat
löytävät tiensä Dojolle aikanaan.
Myös lajimainokset jotka lupaavat, että laji sopii kaikille ja
kaikkeen, ovat sangen naurettavia ja kertovat jotain vetäjien
ymmärtämättömyydestä, olipa kyseessä sitten koryu tai mikä
tahansa kamppailulaji. Hieman liioiteltuna: mitä tällaisen
mainoksen tekijä sanoo, kun kurssille tulee kaveri, joka on
kuuromykkä ja rullatuolissa? Muutama vuosi sitten seurasin
Taido- näytöstä, jossa kuuluttaja sanoi lajinsa sopivan
kaikille. Vieressäni seisova noin 130- 140 kiloa painava kaveri
tuumasi hymyssä suin, että vihdoinkin löytyi sellainen laji,
että hänkin varmasti pian tekee voltteja ja kärrynpyöriä?
Yhtä seikkaa pitäisin kuitenkin muita tärkeämpänä: kun koryu
koulua opetetaan, opetetaan vain kyseistä koulua! Yleensä
kokeneenpien opettajien kohdalla tätä ongelmaa ei olekaan, mutta
kun vähemmän aikaa harjoitelleet "sempait" vetävät treenejä,
heillä on taipumus yrittää peitellä epävarmaa tekniikkaansa, tai
vastaavasti yrittää näyttää mitä kaikkea minä osaan, opettamalla
myös koulukuntaan kuulumattomia tekniikoita. Osa voi tietysti
tehdä näin myös vaihtelun vuoksi. Meidän tulisi kuitenkin ottaa
huomioon, että oppilaat ovat liittyneet dojoon kuitenkin juuri
kyseessä olevan koulukunnan vuoksi, eivät siksi että oppisivat
jotain nykyaikaista itsepuolustusta tai mattopainia. Toisaalta,
aloittelijahan ei tiedä mitkä harjoitteet tai tekniikat kuuluvat
koulukuntaan, ja näin riski että koulukuntaan alkaa tulla
pysyviä salikohtaisia muutoksia kasvaa. Kertakin vääränlaista
opetusta saattaa vaikuttaa siihen jatkavatko aloittelevat
oppilaat dojolla. Tiedän tapauksen jossa alle 60 kiloa painava
tyttö halusi harjoitella koryu-koulua, mutta lopetti sen, kun
joutui jatkuvasti eräällä dojolla ottamaan matto - randoria
"isojen poikien" kanssa. Varmasti tällainen harjoitus voi myös
tietyllä tapaa kasvattaa ja opettaa muita asioita, mutta
kyseinen harjoitus ei kuulu kyseiseen koulukuntaan. Jos oppilas
on valinnut koulun nimenomaan koulukunnan opetuksien takia, on
todella sääli, ettei hän saa mitä tilaa. Kyllä se ottaa pattiin
jos menee ravintolaan, tilaa 300 gramman pihvin ja saakin
herne-maissi-paprikan kylmänä. Tai jos haluat harjoitella
Brasilian jiujitsua ja sinulle opetetaankin Ki-aikidoa, tai
toisinpäin. Sanoisinkin tässä kaikille koryu koulujen
opettajille ja apuohjaajille, että opettakaa vain koulukuntaanne
kuuluvia asioita. Kukaan Suomessa ei ole niin pätevä, että voisi
tuoda lajiinsa omia näkemyksiään (aika harva muuten
Japanissakaan, käytännössä pitäisi olla soke tai pääopettaja).
Kaikissa oman koulun tekniikoissa riittää varmasti
parannettavaa, ihan jokaisella. Jos haluaa harjoitella
monipuolisemmin tai muita lajeja, niin kannattaa sitten
harjoitella muita lajeja, eikä miksata muiden oppeja omaan koryu
koulun oppeihin. Tärkeää siis on, olla sekoittamatta asioita ja
oppeja keskenään. Erityisesti koryu koulujen kohdalla, koska
välitämme historiaa eteenpäin.
Jotkut koulut kieltävät muiden koulujen harjoittelun kokonaan.
Useammissa kouluissa muiden lajien harjoitteluun tarvitsee
opettajan luvan. Yleensä Gendai budo tai kampailu-urheilu eivät
ole ongelma, sen sijaan toinen koryu saattaa olla hankalampaa.
Itse monia lajeja harjoitelleena sanoisin, että se on helppoa,
kunhan yhden lajin pohja on riittävä, lajit ovat tarpeeksi
erilaisia, ja että opettajasi hyväksyvät valintasi. Kannattaa
muistaa, että luvan myöntäminen on/tai saattaa olla
tapauskohtaista. Toinen voi saada luvan, ja häntä saatetaan jopa
ajaa laajempaan harjoitteluun, kun taas toiselle ei lupaa anneta
tai suositella useampaa lajia. Ikävintä omasta mielestäni on
kateus, joka puretaan paskanpuhumisella. Kannattaa muistaa, että
jotkut ihmiset puhuvat sujuvasti 4- 6 kieltä ilman mitään
ongelmia. Jos sinulla ei ole aikaa tai halua kuin niukasti
yhteen lajiin, älä katkeroidu niille joilla aikaa ja halua on.
Pointti on erityisesti siinä, ettei lajeja sekoiteta,
pisaraakaan.
T: K.Koskinen
|
|