Hamon
Koin tarpeen kirjoittaa "hamonista" eli
yhteisöstä erottamisesta, kun luin suomalaista
budokirjallisuutta, jossa jälleen käytettiin erään arvostetun
koryu koulukunnan nimeä erotetun opettajan yhteydessä.
Tämä kirjoitus ei kuitenkaan ole suunnattu pelkästään kyseiseen
tapaukseen, vaan tähän länsimaissa suhteellisen tuntemattomaan
rangaistusmuotoon. Eli tämä ei ole syytös ketään kohtaan, vaan
pyrkimykseni on kertoa suoraan ja oikein kyseisestä
rangaistuksesta ja siihen johtavista syistä. Ehkäpä tai
toivottavasti kirjoitus herättää myös oikeudentajua.
Ennen kuin oppilas hyväksytään koryu koulukuntaan, on hänen
hyväksyttävä koulukunnan säännöt. Säännöt saattavat erota
toisistaan koulukunnasta riippuen, mutta joka tapauksessa uuden
oppilaan odotetaan kunnioittavan lupaustaan, joka joissain
tapauksissa myös omalla verellä sinetöidään.
Kouluun hyväksymisen jälkeen oppilaalta ei odoteta muuta kuin
kuuliaista harjoittelua. Riippuen koulukunnasta oppilas saattaa
saada todistuksen siitä, että hänet on otettu "porttien
sisäpuolelle" eli ryhmän jäseneksi. Joissain kouluissa käytetään
nimitystä "Monka" tai "Monka sei" eli olla porttien
sisäpuolella. Toisissa kouluissa sisäpuoliseksi katsotaan vasta,
kun oppilas saavuttaa "Kirigami" tai "Mokuroku" tason/tittelin,
jonka jälkeen heistä aletaan käyttää "Monka" (sei) -sanaa.
Joskus jotkut oppilaat aiheuttavat omalla omituisella tai
typerällä käytöksellään opettajalleen tai koulukunnalleen
kiusallisen tilanteen. Tämä saattaa olla jotain pientä,
esimerkiksi selittely tai vastaan juputus sempaille (vanhempi
oppilas), joka yrittää korjata kohain (nuorempi oppilas)
tekniikkaa tai käytöstä. Kyseisistä ja vastaavista pienistä
käytösrikkeistä, ojennetaan yleensä suullisesti ja palautetaan
oppilas ruotuun.
Myös arvon alennuksia käytetään rangaistuksena. Eräässä
tapauksessa 4.danin oppilas pudotettiin 3.daniksi, koska hän
puhui hyvin suoraan pahaa omasta opettajastaan, ja valitti tästä
lajin pääopettajalle. Joissakin tapauksissa on kuitenkin kyse
vakavimmista rikkeistä. Sellaisia ovat esimerkiksi raha-asioissa
huijaaminen, koulun oppien levittäminen ilman pääopettajan
lupaa, korkean opettajan loukkaaminen haukkumalla tätä
julkisesti, koulun tekniikoiden opettaminen toisen koulun
jäsenille, jotta nämä voisivat elvyttää jotain koulunsa
kuollutta osa-aluetta tai koulun tekniikoiden pohjalta omien
tekniikoiden luominen, yhä edelleen koulukuntaan kuuluen.
Tällöin "Hamon" saattaa olla rangaistusmuoto. Hamon kostuu
kahdesta merkistä, joista ensimmäinen "Ha" tarkoittaa rikkoa ja
toinen "Mon" porttia. Hamon tarkoittaa siis suunnilleen: johtaja
rikkoo ryhmänsä ja karkottaa jonkun.
Hamonia ei missään tapauksessa käytetä kevein perustein. Olen
itse nähnyt kun erään koulun päämies piti pitkää neuvottelua
ryhmän vanhempien oppilaiden kanssa. Asiaa puitiin monelta
kantilta useita viikkoja. Jos koulukuntaa opetetaan useissa
paikoissa, on varmaa, että myös muilta opettajilta kysytään
mielipidettä. Hamonin voi lopullisesti julistaa ainoastaan
koulukunnan päämies, ei opettajat. Opettajat voivat
luonnollisesti ehdottaa Hamonia.
Käytännössä Hamon tarkoittaa ryhmästä erottamista, voimassa
olevien arvojen ja lupien perumista sekä sitä, että yksikään
ryhmään kuuluva ei voi/saa olla enää erotetun kanssa missään
tekemisissä.
Hamon on otettu käyttöön Edo-kaudella. Ei ole tiedossani milloin
tarkalleen. Vanhaan aikaan oli myös yleistä, että opettaja tai
vanhemmat oppilaat tappoivat huonosti käyttäytyneen oppilaan.
Toisaalta joissakin tapauksissa tiedetään, että Hamoniin
julistetulle on joskus myös annettu anteeksi, jos hän on osannut
sitä oikein pyytää.
Aiemmin Hamonista tiedotettiin myös muita lähialueiden kouluja.
Nykyisin Hamon on pääasiassa koulun sisäinen asia. Joskus
asiasta kuitenkin tiedotetaan muitakin koulukuntia. Hamon
aiheuttaa tietysti häpeän lisäksi katkeruutta. Oman koryu urani
aikana (1994 ->) tiedän kuusi Hamon-tapausta, joista kaksi koski
länsimaisia oppilaita.
Yleensä Hamoniin joutuneet oppilaat vain vaihtavat koulukuntaa.
Jos he ovat koulukunnassa pidemmällä (Menkyo kaiden), saattaa
olla, että he perustavat oman koulukunnan, jolle he antavat
uuden nimen tai lisäävät koulun nimeen "Ha" eli oksa-merkin.
Esimerkkinä toimikoon Itto ryu, josta Ono Tadaaki perusti oman
version Ono-ha itto ryun. Saattaa olla, että koulusta erotetut
opettavat samoja tekniikoita tai muuttavat niitä johonkin
suuntaan. Koska he vaihtavat nimeä, he eivät toimi väärin.
Jotkut sen sijaan jatkavat opettamista käyttäen sen koulukunnan
nimeä, josta heidät on erotettu, aivan kuin mitään ei olisi
tapahtunut. Tällainen on tietysti törkeää, koska he hämäävät
tulevia oppilaitaan, antaen kuvan opettavansa arvostettua
perinnettä. Todellisuudessa he eivät aina edes osaa kaikkia
koulukunnan osa-alueita. Monesti heidän uskollisimmat oppilaansa
puolustavat opettajaansa, joka toimii kaiken järjen vastaisesti
ja on aikoinaan valehdellut myös näille oppilaille. Monesti
kuulee näiden ihmisten kysyvän mikä on alkuperäistä ja toteavan,
että myös originaalin koulun tekniikat ovat muuttuneet. Näin
varmasti onkin tapahtunut, mutta on pääopettajan vallassa kuinka
asiat tehdään hänen "kaudellaan", ei erotettujen puoliväliin
päässeiden oppilaiden. Jotkut erotetut saattavat väittää, että
he pyrkivät palaamaan koulukunnan alkuperäisiin tekniikoihin eli
juurille. Miten sellainen on mahdollista, jos ei edes osata
kaikkia koulukunnan tekniikoita? Ainoa koulukunnan opettaja,
jolta oppia on saatu, on sama opettaja, joka erotti ko.
harjoittelijan koulusta. Nykyisin tämä opettaja ei tietenkään
ole mitään, vaikka kaikki mitä on opittu, on opittu häneltä.
Vanhat sempait ovat kaikki myös tietysti huonompia kuin tämä
erotettu ja väärinymmärretty sensei.
Ihmiset yleensä ymmärtävät, että jos saa potkut työstään, ei voi
enää käyttää firman nimeä tulevaisuudessa, vaikka osaamistaan
tietysti voikin. Useimmat koryut eivät ole suojattuja
tuotemerkkejä. Tähän on tulossa monissa kouluissa muutoksia.
Useat koryu opettajat alkavat heräämään nykyaikaan, ja
esimerkiksi Hontai Yoshin ryu on rekisteröity tuotemerkki, jonka
käyttämisestä voi rävähtää kutsu oikeuteen. On tietysti
tavallaan noloa, että arvokkaat ja korkeita moraalisia oppeja
opettavat koulut joutuvat taistelemaan entisiä oppilaitaan
vastaan.
Kai Koskinen
|
|