Ollakko koryu vai eikö olla?
Eli mitkä ovat aidon ja väärän koryu
koulukunnan tunnusmerkit, sekä muutamia yksinkertaisia tapoja
erottaa aidot ja väärät koryu koulukunnat toisistaan.
Nykyaikana mitään ei saisi sanoa suoraan ja kaikille pitäisi
antaa mahdollisuus. Rehelliset ja suoraan puhuvat leimataan
usein ilkeiksi ja pikkusieluisiksi paskiaisiksi, ainakin
nettisenseiden mielestä. Joka tapauksessa näen lähes pakkona
kirjoittaa tämä artikkeli. Se on tarkoitettu niille, jotka
oikeasti haluavat jonain
päivänä harjoitella oikeaa katkeamatonta vanhaa japanilaista
perinnettä. Haluan, että heidän tiensä ei olisi niin vaikea ja
turhauttava kuin monella nykyisellä koryu harjoittelijalla on
ollut. Muutama totuus:
1. Se, että laji tai opettaja on japanilainen, ei tee lajista
vanhaa perinnekoulua, vaikka kyseinen guru (soke, sensei yms)
niin väittäisi. Myös kirjat ovat vain ihmisten kirjoittamia ja
usein kirjoittajilla voi olla oma lehmä ojassa, eli on tarve
todistaa oman lajin aitous.
2. Koryu koulun pitää olla syntynyt/kehittynyt ennen Meiji –
kautta (1867 - 1912), jotta japanilainen asiantuntija lukisi
koulun koryu kouluksi. On turha väittää tai luulla, että
nykyaikana löytyisi yhtäkkiä vanha koulu, joka olisi ollut
kenties satoja vuosia salainen koulukunta yms, josta ei löytyisi
mitään historiallista kirjallista merkintää.
3. Japanissakin on paljon opettajia, jotka ovat perustaneet omia
kouluja tai elvyttäneet koulukunnan, joka oli jo kuollut ja
kuopattu. Riitoja on syntynyt myös silloin, kun koulukunta on
vaihtanut pääopettajaa ja kaikki eivät ole iloisia, koska he
eivät päässeetkään toivomaansa asemaan. Voidaan keksiä mitä
hienompia historian tarinoita, jotta saataisiin jonkilaista
uskottavuutta omille opetuksille. Omasta mielestäni ei ole
mitään pahaa siinä, jos joku perustaa oman miekkakoulunsa, mutta
silloin, kun aletaan keksimään historiaa nykyaikana
keksityille tekniikoille yms mennään selkeästi moraalisen riman
alta.
4. Yksi melko helppo tapa tunnistaa, hmm.. no sanotaanko,
erikoisia ”mestareita” on se, että herroilla on jäätävän
korkeita arvoja useista lajeista. Kyllä ihminen voi elämänsä
aikana sahata ja höylätä vaikka mitä (omaa kokemusta on
tästäkin), mutta itse pitäisin yli kahden tyylin soke titteliä
jo hieman epäilyttävänä. Yhtä lailla pidän erittäin
epäilyttävänä mestaria, jolla on useampia 10.danin arvoja. Soke
arvo ei muuten tarkoita ”suurmestaria” tai ”perustajaa” vaan
perinteen päämiestä. Perustajaa kutsutaan yleensä ”ryuso”,
”kaiso”, ”biso” ja modernimmalla ”soshi-sha” nimityksillä
(nykyaikana esim yritysmaailmassa Sosetsu-sha). Perustajan
seuraajaa kutsutaan soke:ksi.
Luin juuri eräästä ruotsalaisesta mestarista, joka oli
saanut 10.danin, soke arvon ja luvan perustaa oma tyylisuunta
samaan aikaan. Käytännössä kyseinen tapaus ei olisi
mahdollinen oikeassa koryu koulukunnassa. Jos jonkun koulun soke
antaisi soke tittelin jolle kulle, niin tämä joku siis vastaisi
kyseisestä koulukunnasta ja perinteen elossa säilymisestä
tulevaisuudessa, eikä suinkaan perustaisi tai edes kuvittelisi
perustavansa omaa koulukuntaa. Soke ei voi antaa kuin yhden soke
arvon. Sen sijaan hän voi antaa useampia menkyo tai menkyo
kaiden arvoja (nimitykset vaihtelevat koulukunnittain). Menkyo
kaiden taas voisi perustaa oman
koulukunnan. Yksi ylivoimaisesti ikävimmistä tapauksista on eräs
japanilainen ”sensei”, joka on tietysti usean koulukunnan
”soke”. Ikävän tapauksesta tekee ennen kaikkea se, että kyseinen
herra vain väittää olevansa usean koulun soke. Osa kouluista on
oikeasti edelleen elossa ja voimissaan. Kouluissa on myös oikeat
soket, jotka ovat ne todelliset perinteen perijät. Tämä huijari
esiintyy lännessä erittäin arvostettuna ”samurai suvun” jäsenenä
yms. Välillä hän on ollut ”salainen oppilas” ja kaikkiin hänen
soke arvoihinsa liittyy omituisia tapahtumia.
5. Japanissa on pitkät perinteet koulukuntien säilyttämisessä.
Kaikissa tuntemissani vanhoissa koulukunnissa on käytössä niin
sanotut makimono rullat tai densho vihkot. Nämä muistiot ja
todistukset, jotka sisältävät pääopettajan
käsinkirjoittamat koulukunnan opit, eivät ole uusi keksintö. Jos
koulukunta väittää olevansa useita satoja vuosia vanha, mutta
koulunnasta ei kuitenkaan löydy ainoatakaan vanhaa kirjallista
materiaalia, on kysymyksessä suurella todennäköisyydellä
jonkinasteinen kupru. Kuten eräs ystävä ja sempai tätä minulle
kerran selitti: Vanhaan aikaan koulukunnat olivat pääasiassa
vain tiettyjen läänien tai alueiden (joissain tapauksissa
klaanien) omia kouluja, joten tietyltä alueelta löytyy yhä
varmasti kirjallista materiaalia niistä koulukunnista, joita
alueella harjoiteltiin. Hän itse tutkii makimonoja ja on ainoa
länsimaalainen, jonka minä
tunnen, joka myös pystyy lukemaan niitä lonkalta. Tutkimustyönsä
aikana hän on tutkinut oman arvionsamukaan noin 2500 makimonoa.
Oman koulunsa rullia noin
400. Jotkut länsimaalaiset uskovat, että makimonot sisältävät
vain katojen nimiä. Tämä ei suinkaan pidä paikkaansa. Erehdystä
voi aiheuttaa nimenomaan rullat, joita on tehty vahvistamaan
oppilaiden uskoa koulun historialliseen taustaan. Omistan
esimerkiksi kopion Muso Jikiden Eishin ryu iaido rullasta. Siinä
ei todellakaan lue muuta kuin tekniikoiden nimet. Omistan myös
Oshima ryu sojutsu,
shihan – menkyo rullan vuodelta 1814 (40 euroa japanilaisesta
antiikkikaupasta, jonka omistaja ei pystynyt lukemaan edes
koulukunnan nimeä rullasta). Tässä rullassa tekniikat kuvataan
jo niin yksityiskohtaisesti, että taitavalla keihään käyttäjällä
olisi periaatteessa mahdollista elvyttää tämän kadonneen
koulukunnan katoja ainakin ”sinnepäin” periaatteella. Eihän
siitä varmasti juuri sellaista tulisi kuin on joskus ollut,
mutta varmasti tarpeeksi uskottavaa osalle japanilaisista ja 90%
länsimaalaisista budokoista (myös akateemisille sellaisista).
Jos viedään tätä ajatusta hieman pidemmälle: Oletetaan, että
olisin japanilainen pitkään
budolajeja harjoitellut kohtuullisen taitava henkilö. En
kuitenkaan koskaan olisi päässyt top 1. asemaan missään
lajissani. Pettyneenä itseeni ja varsinkin opettajiini,
löytäisin antiikkikaupasta jonkin kadonneen koulukunnan
päästötodistuksen tai jopa päämiehen rullan . Kääntäisin rullan,
kopioisin sen käsin kirjoittamalla ja lisäisin loppuun vain sen
kuka on antanut tämän rullan minulle ja loppuun tietysti oma
nimi ja päiväys. Sen suurempi työ ei olisi väärentää joitain
vanhan koulun papereita. Oman sukupolveni harjoittelijat eivät
ehkä uskoisi tai ainakin saattaisivat epäillä jotain vilunkia,
mutta yhden sukupolven jälkeen asia olisi jo huomattavasti
uskottavampaa. Tietysti omistan myös muutaman harjoittelemani
koulukunnan rullan ja yhden vihkosen, mutta näihin sisältyy
vaitiolovelvollisuus, joten ei niistä sen enempää. Jotkut
oikeatkin koryut, ovat ottaneet vanhojen arvojen lisäksi tai
rinnalle käyttöön dan ja kyu arvot. Dan ja kyu
arvothan otti ensimmäisenä käyttöön judon Jigoro Kano. Ne eivät
siis kuulu oikeasti koryu perinteisiin, mutta jotkut koulut
käyttävät niitä syystä, jota minä en keksi, mutta saahan niillä
ainakin pidennettyä oppilasaikaa ja kerättyä rahaa yms.
Toisaalta olen henkilökohtaisesti nähnyt paljon länsimaalaisia,
joille en ainakaan itse haluaisi perinteistä rullaa tai vihkoa
antaa. Ehkäpä joillakin japanilaisilla
opettajilla on samanlainen kuva asiasta.
Siinäpä joitain. Lopuksi yksi melko hyvä tae on myös Nihon
Kobudo Kyokain jäsenyys, mutta nykyään sekään ei tarkoita 100%
totuutta. Liiton sisällä kuohuu ja aika näyttää selviävätkö
ongelmat vaiko eivät.
Ja niille joita ärsyttää: Treenatkaa ihan mitä vain haluatte,
mutta muistakaa kuitenkin, että on aitoja koryu kouluja ja on
nykyaikana keksittyjä koryu kouluja, joita ei pitäisi kutsua
koryuksi vaan joksikin muuksi. Se ei tee nykylajeista huonompia,
jos tunnustetaan etteivät ne ole vanhoja. Se tekee vain lajin
perustajasta tai opettajasta rehellisen.
Jos minä myyn vuonna 1970 tehtyä japanilaista katanaa vanhana
Muromachi kauden samurai miekkana, niin enkö minä olisi silloin
huijari? Syyllistyisin vähintäänkin petokseen, jos onnistuisin
kaupassa, vaikka miekka olisi oikea käsintehty hyvä katana.
Miksi huijaaminen on hyväksytympää lajien kuin esineiden
kohdalla?
Esineen ikä on tietysti usein helpompi todistaa, mutta aina
sekään ei pidä paikkaansa.
Kai Koskinen
|
|