Mitä Jutsu oikein tarkoittaa oikeasti
Koryu koulukunnat ja puuasesokeus
Katselin tuossa eräänä päivänä koryu-näytöskoostetta. Dvd:llä esiintyi
viitisenkymmentä koulukuntaa ja katsellessani varsinkin asetyylejä
huomasin, että osa kouluista on vieraantunut paitsi taistelun asenteesta,
todellisten tilanteiden nopeudesta ja erityisesti oikeista aseista.
Tarkoitan tällä sitä, että harjoitusaseen paino, pituus ja käyryys tulisi olla
mahdollisimman lähellä oikeaa asetta.
Aloitetaanpa bokkenista eli puumiekasta, joka on siis oikean miekan
puinen harjoitusversio. Joskus näitäkin käytettiin kaksintaisteluissa, mutta
tämä yleistyi vasta Edo-kauden alun puolivälissä (noin 1650).
Puumiekkojen muoto oli vanhaan aikaan koulukuntakohtainen: pituus,
käyryys ja oliko kädensuojusta eli tsubaa vai ei. Yhden yhteispiirteen olen
kuitenkin eri koryu-kouluista löytänyt. Useimmissa koryu-kouluissa
bokkenin kärki eli kensen oli tylsä, eli se ei olisi pistettäessä aiheuttanut
varsinaista lävistystä vaan pahimmillaan sisäelin repeämiä, luiden
murtumista ja lievimmillään mustelmia. Usein kärjen muoto oli Funazaki
eli veneen kokan muotoinen, joskus täysin tylppä ja myöhemmin
hamagurizaki eli simpukankuoren muotoinen (lähinnä oikean miekan
kissakia). Viimeksi mainitulla oli suurempi mahdollisuus lävistäviin
virheisiin. Tämän kaltaiset bokkenit oli suunniteltu ainoastaan hitaaseen ja
erittäin formaalin muodon harjoitteluun. Myös bokkenien pituus on
koulukuntakohtainen. Suurin epäkohta liittyy mielestäni painoon.
Joidenkin koulukuntien puumiekat ovat erittäin kevyitä. Sellaisia miekkoja
on kuitenkin lähes mahdotonta löytää. Käytännössä se tarkoittaa tietysti
sitä, että jos tällaisen koulun jäsen ei aktiivisesti harjoittele liikkeitä myös
oikeilla miekoilla, hän ei pysty käsittelemään oikeita aseita samalla
nopeudella, jolla käsittelee harjoitusaseitaan.
Japanilaisen miekan väistintä eli tsubaa ei ole suunniteltu torjumiseen vaan
siihen, ettei käyttäjän oma käsi luiskahda terälle esimerkiksi pistoa
suorittaessa. Vanhimmissa nykypäivään selvinneissä koryu-kouluissa ei
käytetä tsubaa bokkenissa lainkaan. Tsubia on ollut olemassa kaikkia
kokoja, mutta esimerkiksi lyhyen miekan väistimet ovat pääsääntöisesti
pienempiä kuin kantajansa nyrkki. On ymmärrettävää, ettei tälläisellä
tsuballa voi lyödä tai torjua kovin tehokkaasti. Puumiekkojen tsubat ovat
sen sijaan yhtä suuria oli kyseessä sitten katanan tai wakizashin kopio.
Naginatat ja yarit eli keihäsaseet
Keihäsharjoitusaseissa suurin ero on selkeästi painossa. Tyylisuuntaiset
pituudet ovat pääsääntöisesti oikean aseen kokoisia. Suurin sokeus tässä
tulee siitä, ettei ymmärretä oikealla terällä varustetun aseen painoa.
Esimerkiksi miesten yli kaksi metriä pitkät naginatat ovat melko raskaita
oikealla terällä. On kokemattomuutta kuvitella, että voisit käyttää tälläistä
asetta pitämällä aseen peräpäästä kiinni. Sellaisella otteella et voi hallita
asetta saati, että voisit tehokkaasti iskeä, viiltää tai pistää. Tämä pätee
varsinkin naginatoissa. Otteen on oltava melko keskellä asetta, jotta sitä
voi käyttää tehokkaasti ja tarkasti. On helppoa erehtyä kuvittelemaan
liikkeitään toimiviksi, jos ei ole koskaan kokeillut niitä oikealla aseella.
Naginatalla on suotavaa kokeilla myös tameshigiriä eli testileikkausta.
Oikeiden pistokeihäiden kärjet ovat pääsääntöisesti huomattavasti
lyhyempiä kuin naginatojen ja näin ollen myös kevyempiä. Tähän asti
näkemistäni koulukunnista pistokeihäsharjoitusaseet vastaavat parhaiten
oikeita aseita sekä pituudelta että painoltaan. Poikkeuksena on Omiyari-
keihäs, jonka terä saattaa olla yli 80 senttiä pitkä.
Ketjuaseet
Kusarigamat ja chikirikit ovat luonnollisesti kaksintaisteluaseita, koska ne
sitovat taistelijan yhteen viholliseen liian pitkäksi aikaa. Ne tarvitsevat
myös paljon tilaa, jotta niitä voi käyttää tehokkaasti. Tilaa ei
taistelukentillä välttämättä ole. Niitä on usein sanottu myös köyhien
samuraiden aseiksi. Tottahan on, ettei tuollainen pieni sirppi ketjulla ole
paljoa aikoinaan maksanut. Harjoittelussa monet koulukunnat suosivat
jälleen puista harjoitusasetta, jossa ketjun on korvannut naru ja rautapallon
pehmeä hiekalla tai squaspallolla täytetty nahkapussi. Tälläistä asetta on
ilo pyöritellä, hieno viuhuminen kuuluu kauas ja asetta on helpohko
kontrolloida. Jokaisen kyseisiä asioita harjoittelevan olisi hyvä ostaa tai
rakentaa oikea vastaava ase ja kokeilla sitten miten sujuu.
Osa ketjuaseita käyttävistä koulukunnista käyttää näytöksissä edelleen
oikeaa asetta, jonka terä ja rautapallo on pehmustettu päältä ja ketju on
normaalisti peittämätön. Se on realistinen tapa harjoitella parin kanssa
kyseisellä aseella. Ohimennen vielä mainittakoon, että vanhan oikean
kusarigaman erottaa modernista kopiosta parhaiten siitä, että oikean ketju
on pyöreää ja kopioiden soikeaa. Pyöreä ketju lukittautuu kohteeseen
paremmin kuin soikea. Se ei myöskään mene ja jää solmuun yhtä helposti
kuin soikea, esimerkiksi vain kuljetettaessa asetta.
Useimmat nykypäivään selvinneet koryu-koulukunnat ovat syntyneet vasta
rauhan aikana. Vaikka ne ovat syntyneet soturiluokan jäsenten käsistä,
nämä soturit eivät välttämättä olleet koskaan taistelleet kyseisillä aseilla tai
tekniikoilla. Osa koulukunnista taas tulee kauppiaiden jälkeläisiltä. Heillä
oli aikaa ja rahaa harjoitella bujutsua silloin, kun samurailuokka
lakkautettiin ja köyhtyvät samurait opettivat taitojaan kenelle tahansa, jolla
oli varaa opetuksesta maksaa. Nämä nuorukaiset eivät kuitenkaan
tunteneet samurailuokan tapoja, eivätkä olleet koskaan taistelleet oikeasti.
Kun he alkoivat kehittää omia liikkeitä, muokata ja perustaa koulukuntia,
alettiin mennä jo kauas totuudesta. On hyvä tiedostaa nämä tosiasiat, eikä
vain sokeasti uskoa opettajaansa, vaikka tämä parhaimillaan japanilainen
olisikin.
Vuosien vieriessä olen huomannut, ettei kaikki ole sitä miltä näyttää tai
kuulostaa. Japanilaiset koryu-koulukunnat sisältävät paljon suodatettua
tietoa ja osa perustuu puhtaasti valheille, valkoisille tai pikimustille. Edes
Nihon kobudo kyokai ei ole poikkeus tästä. Väittäisin, että alle kymmenen
koulukuntaa selviäisi todellisesta historiansa tutkimisesta täysin puhtain
paperein. Jos koryuksi luetaan vain ennen Meiji-kautta kehitetyt
koulukunnat, niin Suomessakin useampi koulukunta, joka luetaan nyt
koryuksi, joutuisi muuttamaan historian tarinaansa.
Kaikkien aseellista koryu koulukuntaa harjoittelevien ihmisten pitäisi
ehdottomasti harjoitella aika ajoin myös oikealla vastaavalla aseella,
vaikka yksin ja ilmaan, mutta kuitenkin samoja liikkeitä kuin parin kanssa
harjoiteltaessa. Ilman tällaistä harjoittelusta puuttuu kytkös realismiin.
Kuinka hyvin arvelisit kaverin, joka on pelannut air softia muovipyssyillä
pärjäävän oikean aseen kanssa ensi kertaa? Siinä on aseen painon lisäksi
rekyyli ja usein aloittelijaa säväyttävä pamaus, joka aiheuttaa silmien
sulkemista ja aseen ylimääräistä liikettä juuri laukaistaessa.
Kukaan muu kuin koulukunnan soke ei voi muuttaa koulukunnan
harjoittelua tai harjoitusaseita, mutta kukaan ei estä sinua kokeilemasta
yksin tai kaverin kanssa oikeilla aseilla. Älä eksy oikealta tieltä ja luule,
että ilmalla täytetyillä kumimiekoilla sparraus olisi tai toisi realismia
harjoitteluun.
Niten Ichi ryun 11.soke Iwami Toshio Genshon sanoja lainaten:
”Seishin saku do”. Eli vapaasti käännettynä ”puhtain sydämin suoraan
eteenpäin”
Kai Koskinen
|
|