Huono opettaja, hyvä oppilas
Sain tässä taannoin voimakasta kritiikiä, koska eräs laiskaksi
määrittelemäni (nyt) entinen oppilaani esitti mielipiteensä siitä kuinka asiat
ovat ja kuinka niiden pitäisi hänen mielestään olla.
Minä tiedän olevani jyrkkä ja perinteitä kannattava opettaja. Siitä syystä
erityisesti nuorten oppilaiden voi olla vaikeaa sopeutua salilleni. Vanhoihin
lajeihin hakeutuvilla, eksoottista ja romanttista soturilajia harrastuksekseen
etsivillä ihmisillä, varustettuna nykyaikaisen ihmisen ajankäytöllä ja
mukavuuksilla, on melko varmasti vaikea tulevaisuus minun salillani.
En vaadi pokkurointia tai palvontaa, mutta vaadin 100% panostamista
oppilaan valitsemaan lajiin. Varsinkin, jos laji on useita satoja vuosia
vanha. Vanhoissa lajeissa ryhmät ovat pieniä ja on kohteliasti ilmoittaa, jos
jää harjoituksesta pois. Hyvä syy jäädä pois on esimerkiksi työmatka,
sairastuminen ja kuolema (myös perheenjäsenen). Sen sijaan ”väsytti”, ”ei
huvittanut” tai ”olin masentunut” eivät ole hyviä syitä jäädä kotiin.
Ainoastaan päivittäinen harjoittelu voi tehdä mestarin
Vanhimmassa lajissa jota opetan ja opiskelen, on onnekseni loistava
runkoryhmä. He ovat sitoutuneita, koska he ottivat selvää mistä on kyse
ennen kuin liittyivät koulukuntaan. Minä tein selväksi kuten teen kaikille
kouluun pyrkiville, mitä koulukunnan harjoittelu edellyttää. Yksi yhdistävä
tekijä parhaissa oppilaissani on myös se, että 98% heistä omasi jonkin
asteen mustan vyön jostain gendai-budolajista kuten jujutsu, aikido, judo,
karate. He olivat siis osoittaneet jo jokinlaista pitkäjänteisyyttä, ennen kuin
koputtivat koryu-ovelle.
Kaikissa lajeissa ja tyylisuunnissa ihmisiä aloittaa ja lopettaa. Sitä ei voi
kukaan koskaan muuttaa. Valtaosa nykyajan harjoittelijoista on
kokeilijoita, jotka etsivät sitä ”oikeaa” heille sopivaa lajia. Useimmissa
lajeissa suositaankin kurssityyppistä mallia, jossa ikään kuin annetaan
mahdollisuus kokeilla ilman sitoutumista lajiin. Monet koryu koulutkin
toimivat nykyään näin, mutta eivät kaikki. Kyseinen malli ei aina ole edes
koulukuntakohtainen vaan joskus dojo- eli salikohtainen. Esimerkiksi minä
en halua opettamiini vanhoihin kouluihin mukaan kokeilijoita.
Aloittelija vie aina aikaa opettajalta ja muilta oppilailta. Vanhat opit ovat
hyvin vaativia liikeratojen tarkkuuden suhteen ja olisi ajan hukkaan
heittämistä yrittää kouluttaa niitä ihmiselle, joka ei ole varma haluaako
hän edes oppia kyseiset liikkeet.
Itse opiskelu
Minä opetan lajista ja oppilaiden tasosta riippuen 2 – 4 kertaa viikossa. Jos
oppilas ei aio tai halua tehdä töitä oppimansa eteen myös vapaa-ajallaan,
hidastuu hänen oppimisensa verrattuna aktiivisiin oppilaisiin. Silloin on
turha itkeä, jos nuoremmat oppilaat menevät ohi. Opettaja voi joutua
korjaamaan samat virheet jokaisessa harjoituksessa, jos oppilas ei itse
yritä. Opettajan tehtävä on tarjota opetettava materiaali mahdollisimman
oikein oppilaalle. Oppilaan tehtävä on omaksua materiaali
mahdollisimman hyvin ja nopeasti.
Kiiltokuvaopettaja
Sangen monilla oppilailla on varsin ruusuinen kuva 'budo-opettajista'.
Ollaan luettu zen ja jousella ampumisen taito tai odotetaan valkopartaista
viisasta miestä, joka on yhtä universumin kanssa. Pettymys on suuri, kun
oma opettaja joku päivä sanookin pahasti, kiroilee tai ilmaisee
mielipiteensä, joka saattaa olla hyvinkin jyrkkä nykyajan kukkahattutäti
ihmisille, joiden mielestä kaikki pitää hyväksyä ja kaikkia rakastaa.
Hei! Käy se kaikista mestareista suurinkin vessassa. Aikidon perustaja,
rauhaa rakastava Morihei Ueshiba haukkui oppilaansa pystyyn, kun tämä
tuli treeneihin ilman hakamaa. Oppilas joutui seuraamaan harjoitukset.
Samoin hän yritti juosta kiinni ja rangaista fyysisesti lasta, joka oli lyönyt
hänen omaa lastaan. Ueshiballa oli myös tapana poltella tupakkaa,
varsinkin ennen näytöksiä. Aijai kuulostaapa ikävältä ja melko tavalliselta
ihmiseltä.
Japanissa kaikki on paremmin
Kun oppilas käy kerran tai pari kertaa Japanissa, saattaa Japani ja
japanilaiset ihmiset dojolla tuntua niin mukavilta ja käytöstavoiltaan
mahtavilta. Hei, nyt kerron teille suuren salaisuuden! Se johtuu ainoastaan
siitä, ettei kukaan tunne aloittelijaa. Heille hän on vieraasta maasta, kenties
ensikertaa heidän maassaan vieraana. Tottakai hänelle ollaan kohteliaita.
Totuus onkin sitten hieman synkempää. Olen henkilökohtaisesti nähnyt
dojo-kiusaamista niin aikido-dojoilla kuin myös koryu-dojoilla. Joissain
tapauksissa ihmisiä kohtaan, jotka ovat ensimmäisessä harjoituksessaan,
toisin sanoen kusisessa tilanteessa muutenkin. Olen nähnyt kuinka vuosia
salilla käynyt kaveri eristetään, koska hän on osoittanut ettei kuuntele
neuvoja, joita hänelle on tarjottu. Yllättävän lyhyessä ajassa siinä hiipii
lopettamisajatus päähän, kun kukaan ei tule enää pariksesi vaikka
pyytäisit. On hyvä myös tiedostaa, että vie vuosia ennen kuin sinut
muistetaan japanilaisella dojolla. Törmään jatkuvasti tilanteisiin joissa
Japanilainen sempai kysyy jonkun oppilaani nimeä ja onko hän kenties
ensimmäistä kertaa salilla, vaikka kaveri olisi käynyt dojolla jo pari kertaa.
Älä luule olevasi arvostetumpi kuin olet, on hyvä muisti sääntö.
Pahansuopaisia ihmisiä on kaikissa maissa ja kaikissa ihmisryhmissä.
Eräässä japanilaisessa koryu naginata-koulussa oli soke kuolemassa, hän
pyysi lähimpiä oppilaitaan kuolinvuoteelleen kuuntelemaan viimeiset
ohjeensa ja vannotti kolmea oppilasta lupaamaan, että he toimisivat hänen
ohjeiden mukaan. Kaikki vannoivat näin tekevänsä. Ohje oli, että yhdestä
läsimaisesta menkyo-arvon omaavasta tulisi soke-dairi (soken sijainen)
kunnes hän saisi koulutettua eräästä nuoresta japanilaisesta seuraavan
soken. Kuinka ollakkaan paikalla ollut japanilainen alkoi käydä muiden
selän takana neuvotteluita kobudo kyokain sekä shinkokain kanssa vaatien,
että hänet nostetaan seuraavaksi sokeksi. Valitettavasti kyseiset järjestöt
näin myös toimivat. Ilmeistä oli, ettei järjestöjen päättäjät halunneet
länsimaalaista koulukunnan päälliköksi edes väliaikaisesti. Kyseinen
japanilainen oli muuten shoden eli ensimmäisen tason saavuttanut. Hänen
oppiinsa menevät eivät koskaan tule saavuttamaan koulukunnan oppeja
kokonaisuudessaan. Jokainen joka on viettänyt aikaa Japanissa enemmän
kuin muutaman viikon on melko varmasti törmännyt rasismiin. Omasta
mielestäni rasismi on tietyissä asioissa ok, mutta toisissa taas äärimmäisen
typerää.
Koko Japanin yhteiskunta perustuu hierarkiaan niin dojo, työ- kuin perheelämässäkin.
Kaikessa mitataan ja etsitään omaa paikkaa, ja se on aina
jonkun alapuolella ja jonkun yläpuolella. Vaikuttajina ovat kuinka kauan
on ollut dojon tai työpaikan jäsen, ikä ja arvot. Tuntemattomat mittaavat
jopa puhetyylinsä sen mukaan missä ammatissa toinen on ja minkä ikäinen
hän on. Tiedän, että nyt monet modernistit alkavat valittamaan, että miksi
meidän tulisi käyttäytyä kuin Japanissa? Käykää siellä ja miettikää
minkälaista olisi elää mailmassa, jossa kaikki käyttäytyisivät kuten
japanilaiset? Ei se mikään paratiisi ole, mutta tsiljoona kertaa parempi
maailma mitä eurooppa on, ainakin ahkerille ihmisille.
Ystävyys dojolla
Eräs sempai sanoi minulle kerran, että ainut mahdollisuus länkkärille
päästä sisään dojon sisäpiiriin on solmia ystävyyssuhde ylempään eli
kauemmin harjoitelleeseen dojon arvostettuun jäseneen. Hän myös
muistutti, ettei koskaan saa luulla ystävyydeltä liikoja, vaan aina muistaa
kyseisen ystävän ylempi asema. Pahin virhe on julkisesti alkaa läpsiä häntä
olkapäille liian tuttavallisesti kysellen ”mitä äijä”.
Pahat sanat
Kun opettaja (minä tai joku muu) joskus sanoo sinulle ikävästi tai pahasti,
ei se ole henkilökohtaista, vaan sen tarkoitus on muokata tai muuttaa
tapaasi tehdä tai ajatella asioita. Joskus ne ikävävimmät sanat jäävät
parhaiten muistiin ja palauttavat asian mieleen, kun seuraavan kerran teet
sitä, missä tai mistä sinua ikinä haukuttiinkin. Ollessani armeijan
ampumavalmennettavissa, käytti kouluttajamme äärimmäisen rumaa ja
karua kieltä, mutta kun tartun kivääriini missä tilanteessa tahansa, radalla
tai metsällä, muistan tämän opit aina. Muistan myös kuinka aikido
opettajani Nishio Shoji sanoi minulle 4.danin kokeen jälkeen, että
vihdoinkin opit lyömään miekalla. Samoin eräs koryu-senseini kertoi
liikkumiseni olevan kuin kehitysvammaisella, elehtien miltä näytän, kun
yritän suoriutua harjoituksesta. Minua ei ole kukaan saanut masentumaan
haukkumisilla, koska olen aina ollut tietoinen siitä, että opettajani
tarkoittaa hyvää vaikka haukkuisikin minua. Se todistaa, että hän haluaa
minun oppivan hänen opettamansa asiat. Pahinta olisi se, ettei hän
kiinnittäisi minuun mitään huomiota, ei hyvää, ei pahaa. Se tarkoittaisi,
ettei hän enää halua opettaa minua.
Kun ei toimi
Joskus on kuitenkin parempi vaihtaa lajia ja salia. Itse olen päätynyt
sellaiseen parikin kertaa. Ensi kerran aikidossa, kun salilla ei ollut selkeää
linjaa mitä tehdään, miten tehdään ja kuka vetää. Toisen kerran koryussa,
kun tajusin, ettei opettaja oikeasti ole enää koulukunnan jäsen ja hän ei
myöskään opeta/hallitse koulukuntaa kokonaisuutena. Kolmas kerta johtui
pääopettajan johtamistavasta. Ihmisiä ylennettiin ilman, että he osasivat tai
olisivat aktiivisia ja niitä, jotka oikeasti tekivät päivittäin töitä oppiakseen,
jarrutettiin. Olen myös käynyt itse kokeilemassa useita lajeja. Ei
kokeilemisessa mitään pahaa ole, täytyy vain ymmärtää etteivät kaikki
koulukunnat hyväksy kokeilijoita.
Plus, miinus nolla
Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että jos haluat välttyä negatiivisiltä
tunteilta ja kenties haukuilta, se on äärimmäisen helppoa, ainakin minun
salillani. Käy aktiivisesti harjoituksissa. Jos jäät pois, ilmoita siitä.
Opiskele myös omalla ajallasi. Älä pidä melua itsestäsi, mielipiteistäsi
(jollei niitä kysytä) tai saavutuksistasi. Dojollani on oppilaita (noin
parikymmentä), jotka ovat harjoitelleet alaisuudessani kymmeniä vuosia ja
erittäin aktiivisesti, enkä ole joutunut juuri koskaan ketään heistä
haukkumaan, komentelemaan tai tuntemaan syyllisyyttä tekemisistään tai
tekemättä jättämisistään.
Oppilaan oma ego on hänen pahin vihollisensa
Kun kuulet tai sanot: ”Sinä sait minut tuntemaan paineita, saat minut
tuntemaan pahoin, minua ei oteta tai otettu huomioon, minusta ei oltu
kiinnostuneita” tai yksinkertaisesti minun mielestäni... Huomaatko mikä
niitä kaikkia yhdistää? Se on minä, minä minä. Vanhan bujutsun tarkoitus
oli olla työkalu sotilaille, joiden piti olla valmis tappamaan ja kuolemaan
toisten johtajien ja ihmisten puolesta. Kuinka paljon luulet heidän
hokeneen minä minä mantroja? Ja kuinka luulet minä-minä-miehen
kuolevan tai edes jollain tavoin uhrautuvan toisten puolesta?
Näin me valehtelemme käytöksellämme Japanissa
Olen usein nähnyt kuinka hienosti länsimaalaiset oppilaat yrittävät
käyttäytyä Japanissa. On myös niitä oppilaita, jotka eivät yritä vaan
käyttäytyvät hyvin. Jos dojokäytös on huonoa tai lepsua Suomessa, niin ei
sitä hyvää käytöskulissia pysty ylläpitämään loputtomiin Japanissa.
Mainittakoon nyt vielä erikseen, ettei koryu salilla ole mitään
armeijamaista pokkurointikuria. Siellä on luonnollinen hierarkia, jota ei
yleensä tarvitse selittää oppilaille. Siellä voi nauraa tai kertoa jopa vitsin
kesken treenin (ei kuitenkaan kesken harjoittelun tai harjoiteltaessa, mutta
esimerkiksi omaa vuoroa odoteltaessa). Siellä pätee aiemmin selittämäni
japanilainen hierarkia, siellä on sensei = opettaja, sempai = vanhempi
oppilas ja kohai = nuorempi oppilas. Jokainen dojon jäsen on joku edellä
mainituista, ja joku on aina yläpuolellasi ja alapuolellasi. Tasa-arvoa
dojolla ei ole. Jos alat sellaista vaatimaan, niin dojourasi tulee olemaan
lyhyt.
Niiden opettajien ja salien jotka haluavat, että heidän ryhmänsä pärjää ja
on pidetty Japanissa, kannattaa yrittää ylläpitää japanilaista dojokäyttäytymismallia
yllä myös Suomessa. Alusta asti jokaisen oppilaan
tulisi aina huolehtia siitä, että häntä ylemmällä on paremmin kuin itsellä.
Tarkoitan tällä esimerkiksi shoojia eli dojon siivousta. Ei ole hyvä, jos
ylempi moppaa rätillä lattiaa, kun alempi kaivaa nenäänsä ja odottaa oman
rättinsä saamista. Alempien pitää hakea kaikkea pientäkin millä voi
helpottaa sempainsa elämää (dojolla tai dojon järjestämissä tapahtumissa).
Se ei siis tarkoita, että kohai kävisi sempaille kaupassa vapaa-ajalla. Tosin
olenpa nähnyt joskus Japanissa kuinka oppilaat ovat asentaneet opettajansa
uuden keittiön vapaa-ajallaan.
No habla japanese
Nykyään yhä useammat harjoittelijat ovat opiskelleet myös japanin kieltä,
mikä on erittäin hyvä ja hieno asia. Joskus tarvitaan silti kieltäkin
enemmän tunteen ja ajoituksen ymmärtämistä. Kerran olimme Japanissa
erään oppilaani kanssa, joka oli käynyt parikin kielikurssia. Jossain
vaiheessa hän kommentoi pitkin lausein jotain yleistä löpinää japanilaiselle
sempaillemme, joka kuittasi lauseet ”hai”. Hetken kuljettuamme ja kun
kaverini ei huomannut, japanilainen kääntyi puoleeni ja kysyi mitä ihmettä
ystäväni oli oikein sanonut. Suomalaisten on melko helppoa oppia
puhumaan japania ääntämisen vuoksi (lukeminen ja kirjoittaminen onkin
sitten toinen juttu). Suosittelen kaikkia kynnelle kykeneviä sitä
opiskelemaan.
Omiyake eli tuliainen on tärkeä osa Japanin matkailua. On tärkeää osata
ajoittaa lahjan anto oikeaan hetkeen, eikä vain tönäistä pakettia senseille
jossain välissä.
Uudet oppilaat
Mitä kauemmin olen opettanut vanhoja kouluja, sitä vähemmän kaipaan
uusia oppilaita. Moniin nykyaikaisiin lajeihin salilleni tulee ihmisiä
vuosittain kurssien kautta. Menee noin 3-6 kuukautta, kun alan
opettelemaan uusien kavereiden nimiä. Tunne lienee hieman sama kuin oli
aikoinaan sotarintamilla: kukaan ei halunnut edes kuulla uusien kavereiden
nimiä, koska he kuolisivat kokemattomuuttaan kuitenkin piahkoin.
Budolajeissa he kuitenkin lopettavat piahkoin, miksi vaivautua? Siinä
vaiheessa kun muistan nimesi, alan myös odottaa sinulta sitoutumista
harjoitteluun ja pikkuhiljaa tutustumaan oppilaaseen paremmin.
Paskan puhujat
Varmasti missään muissa kuin budolajeissa ei ole niin paljon paskan
puhujia. Esimerkiksi minusta muutama korkea arvoinen Suomalainen
aikido opettaja muistaa toistuvasti varoitella oppilaitaan. Vahingoitan
oppilaitani tahallaan, milloin olen sadisti, natsi milloin juoppo yms. kyllä
mailmaan puhetta mahtuu. Totuus on kuitenkin se, että minä vietän
kuukauden Japanissa joka vuosi. Herään nykyisin joka aamu ennen klo
viittä, suorittamaan uskonnolliset lajeihini kuuluvat seremoniat. Ylläolevan
tarkoitus on kertoa, että minä otan lajini 100% tosissaan. Kuinka moni
aikido guruista edes tietää mitään Japanilaisista uskonnoista? He pitävät
ihmisen kuvaa shinzenissä. Ueshiba oli varmasti erikoinen mies, mutta ei
kuitenkaan jumala. He eivät osaa edes vastata, jos heidän oppilaansa kysyy
mihin jalka pitää astua jossain tietyssä tekniikassa. Vastaus on usein, ettei
sillä ole niin väliä, mikä sinusta hyvältä tuntuu ja niin edes päin. Jos me
harjoittelemme taistelutaitoa, niin jokaisella liikkeellä on paikkansa,
tarkoituksensa ja syynsä. Ei ole mielestäni ihme, että he pelottelevat
oppilaitaan minusta. Valtaosa oppilaista jättäisi heidät melko varmasti,
koettuaan jotain todellista. Jotkut erittäin ”harmoniset opettajat” ovat myös
lyöneet ukejaan (hyökkääjä), mikäli uke ei ole toiminut oletetulla tavalla.
Se on mielestäni alhaisista käytösmalleista alhaisinta. Opettaja on siis niin
taitamaton, ettei hän saa hyökkääjää liikkumaan haluamallaan tavalla. Sen
jälkeen, käyttäen opettajan asemaansa väärin, lyö ukeaan oikeasti tietäen,
ettei oppilas voi lyödä takaisin. Edellä mainitun kaltaisia opettajia kaikkien
tulisi välttää, vaikka heillä olisi mikä arvo tai titteli. Toinen asia on sitten,
jos oppilas haastaa opettajansa, eli kesken harjoituksen yrittää näyttää, että
hän voi voittaa tai pärjää opettajalleen, tälläistä oppilasta on pakko ojentaa.
Jotkut oppilaat kehuvat treenivuosillaan. Eräs opiskelija tuli salilleni
kertoen harjoitelleensa aikidoa seitsemän vuotta, mutta koska ei ollut
vöiden perään oli yhä 5.kyu. Hän kävi salillani kolme vuotta kunnes
muutti muualle ja tuli noutamaan harjoitusaseensa. Tuolloin sanoin
hänelle, ettei laskisi näitä kolmea vuotta mukaan CV:nsä, koska hän oli
käynyt harjoituksissa alle 40 kertaa kolmen vuoden aikana. Ilmainen
neuvo hänen kaltaisille ihmisille: laskekaa tunteja, älkää vuosia.
Jos sinä teet kaiken ollaksesi hyvä oppilas, niin minä teen kaikkeni
ollakseni hyvä opettaja.
Minun näkemykseni on nykyisin, että oppilaan tehtävä on näyttää
sitoutumisensa, valmiutensa ja kykynsä ennen kun hän voi vaatia
sitoutumista hänen opettamiseensa opettajaltaan.
Rehellinen?
Jos aiot lopettaa ja kertoa opettajallesi päätöksestäsi muuten kuin
kasvotusten, niin koita nyt edes kerran elämässäsi olla mies ja kertoa
totuus, mistä päätöksesi johtuu. Äläkä valehtele itsellesi ja syytä
opettajaasi siitä, että sinä et saa peffaasi salille silloin kun pitäisi ja laji tai
koulukunta on liian vaativa sinulle.
Toivottavasti järkytti ja antoi ajattelemisen aihetta.
Toivoopi: Kai Koskinen
|
|