Vanhat koulukunnat eivät ole
massalajeja
Yksi merkittävä ero todellisen koryun ja
modermien kamppailulajien välillä on
harjoittelijoiden määrä. Massaopetus sekä massojen haalinta
saleille ovat
eräitä ongelmatekijöitä, varsinkin silloin kun modermin lajin
opettaja alkaa
harjoittelemaan koryu-koulukuntaa.
Modermit lajit ovat selkeästi suunnattu isoille ihmisjoukoille
ja jokainen
nykyaikainen "budo"-laji haluaakin mahdollisimman paljon ihmisiä
harjoittelijoikseen. Paljon ihmisiä = rahaa = valtaa.
Laji saattaa sisältää henkisesti kasvattavia oppeja tai olla
kansainvälistä
kilpaurheilua. Lajia johtaa yleensä japanilainen
katto-organisaatio, joka kerää
vähintään mustien vöiden maksut, ja joskus muitakin maksuja.
Nykylajien
kattojärjestöt ovat pääsääntöisesti puhdasta liiketoimintaa.
(Pieni sivuraide:
Olisi mielenkiintoista tietää minkälaisia veroja kyseiset
järjestöt maksavat,
kun rahaa viedään EU-alueelta Japaniin? Vuositasolla puhutaan
kuitenkin
kohtuullisista summista. Näistä ei taida kellään olla mitään
oikeaa tietoa?)
Lisäksi on tullut lajeja, jotka antavat ymmärtää olevansa
vanhoja, mutta lajin
ideologia ja levitys antavat kuvan selkeästi kuvan modermista
lajista.
Puhutaan tehokkaasta samurai-taistelutaidosta todellisuuden
ollessa jotain
aivan muuta.
Vanhojen koulukuntien omaan aikaan ei ollut kovinkaan hyvää ja
tehokasta
tapaa levittää lajia. Tiettävästi se ei ollut aikoinaan
tarkoituskaan. Suurinosa
opettajista otti vain muutamia oppilaita, jotka opettaja
tiettävästi valitsi
huolella. Vanhaan aikaa sota- tai läänin herra (Daimio) tai
klaani saattoi
palkata jonkun koulukunnan opettajan opettamaan sotureitaan.
Yleensä
palkattiin joku jonka maine taistelijana oli hyvä. Joskus
palkattiin kuuluisan
koulukunnan menkyo (koulukunnan läpäissyt) pääopettajan
suosituksesta.
Esimerkkinä toimikoon Yagyu Shinkage ryu: Kun Muneyoshi
kieltäytyi
ikäänsä vedoten Tokugawa Ieyasun opettamisesta, hänen poikansa
Munenori
valittiin hänen suosituksestaan.
Yleensä koryun harjoittelumahdollisuudet riipuivat siitä, mihin
oli sattunut
syntymään, mihin lääniin meni tai joutui töihin. Omasta läänistä
poistumiseen
tarvittiin kirjallinen lupa. Klaanien sisäisiä koulukuntia
kutsuttiin Otome ryuksi.
Tälläisen koulukunnan harjoittelu oli tietysti rajattu tiukasti
vain kyseisen
klaanin sotureille. Ulkopuolisten opettaminen oli kiellettyä ja
koulukuntien
oppeja suojeltiin tarkasti. Joskus läänin herra tai jopa Shogun
saattoi
järjestää tapahtuman, jossa joko alueen tai kutsutut koulukunnat
pitivät
näytöksen tai ottelivat toisiaan vastaan. Tälläisiä näytöksiä
varten vanhat
koulut opettelivat piilottamaan tekniikoiden todellisen
tarkoituksen lisäten
turhia liikkeitä tai korostamalla liikettä, jolla ei oikeasti
ollut suurta merkitystä
varsinaisen tekniikan kanssa. Toinen syy tekniikoiden salailuun
oli se, ettei
oppilaille haluttu opettaa kaikkea ennen kuin oppilas oli
varmuudella todettu
luotettavaksi. Nykyääkin on ihmisiä, jotka liittyvät kouluihin
ja luultuaan, että
ovat oppineet kaiken alkavat opettaa itse, joskus jopa
koulukunnan nimeä
käyttäen.
Vanhoissa kouluissa oli käytössä aivan erilaiset arvot kuin
nykyiset Kyu/Dan
ja värivyö-systeemit. Tasokokeita ei juurikaan ollut. Oppilaan
saavutettua
tietty taso opettaja myönsi hänelle tasoa vastaavan arvon, jonka
jälkeen
oppilaalle opetettiin tason salaiset tekniikat ja ryhdyttiin
opettamaan
seuraavaa tason tekniikoita. Usein tason saavuttamista seurasi
käsin
kirjoitettu makimono-rulla, joka kopioitiin tarkasti koulukunnan
perustajan
tekemästä alkuperäisestä rullasta. Rullien sisältö vaihteli ja
vaihtelee
koulukunnittain ja aikakausittain. Filosofisten opetusten lisäksi
rullat sisälsivät
tekniikoiden nimet, joskus kuvia ja varsinkin edo-kaudella
monien
länsimaalaisten yllätykseksi erittäin tarkat kuvaukset
tekniikoista, jopa
askeleista. Tämän vuoksi joitakin kouluja on voitu elvyttää
suhteellisen
helposti, vaikka koulukunta on ollut jo kuollut.
Koska koulukunnissa on jo vuosisatoja totuttu siihen, että
oppilasmäärät ovat
pieniä ja kaikki tuntevat toisensa, ovat monet koulukunnat
muuttuneet tai
muutoksen edessä. Useita moderneja ja vanhoja koulukuntia
harjoitelleena
olen nähnyt monenlaista muutosta jo pelkästään oman
harjoitteluni aikana.
Useat japanilaiset koryu-opettajat ovat täysin uuden ongelman
edessä:
kuinka hoitaa ja organisoida maailmanlaajuista koulukuntaa, joka
on aiemmin
ollut pieni korttelin tai pienen paikkakunnan oma koulukunta.
Monet koulut
ovat alkaneet muuttua yhä enemmän judon, karaten, aikidon ja
kendon
tapaan massalajeiksi.
Koryu-lajeista puhuttaessa on myös muistettava, että lähes
jokaisella koululla
on omat sääntönsä, arvonsa ja toimintatapansa. Toisin kuin
esimerkiksi eri
karaten tyylisuunnilla, joilla löytyy poikkeuksetta jotain
yhteistä, kenjutsu-,
sojutsu- tai jujutsu-kouluilla löytyy harvoin yhteistä
yleisnimitystä
lukuunottamatta.
Länsimaisten oppilaiden edetessä opettajiksi ja/tai
vastuuhenkilöiksi herää
osan kohdalla kaipuu vallan kahvaan. Luodaan toimikuntia tai
hallituksia,
tehdään nykyaikaisia opetussuunnitelmia sekä modermien lajien
kaltaisia
vyökoejärjestelmiä, pakotetaan harjoittelijoita
massaseminaareille
vyökokeiden ja vyökoevaatimusten nojalla, vaikka todellisuudessa
takana voi
osalla henkilöistä olla taloudelliset intressit. Yritetään
hallita omien oppilaiden
lisäksi muiden oppilaita ja jopa toisia maita.
Vanhaan aikaan lajit olivat soturin työkalu. Suurimmalle osalle
nykyihmisistä
ne ovat erilainen harrastus, jota toki treenataan fanaattisesti
uskoen, että vain
se oma laji on ainut oikea. Asenne-ero on yksi suurista
kompastuskivistä. Kun
aikido-, iaido- tai vaikka judo-opettajasta tulee
koryu-opettaja, hän voi ryhtyä
haalimaan oppilaita samalla innolla kuin entisessä lajissakin
oli tapana. Osa
rahan vuoksi, osa jonkinlaisen ʼtää on niin kivaa, et tää on
pakko jakaaʼ-
asenteen ja osa ʼwanna be sensei´-mielenlaadun vuoksi. Mitä
enemmän lajiin
tulee ihmisiä, sitä enemmän ihmisiä tulee jättämään lajin. Koryu
lajien
opettaminen on monesti työläämpää kuin modermien
kamppailulajien, koska
opetus on tarkempaa ja vaatimukset ovat korkeammat. Tästä syystä
mukaan
ei yleensä haluta kokeilijoita. Oikeissa koryu-kouluissa ei ole
peruskursseja,
ainakaan Japanissa. Kokeilija vie aikaa opettajalta ja
vanhemmilta oppilailta.
Kun kokeilija lopettaa, kaikki tuo aika on mennyt hukkaan, ei
ainoastaan
opettajalta vaan myös oppilaalta itseltään.
Koryu kouluun haluavan oppilaan tulisikin miettiä, haluaako sitä
todella, onko
valmis pistämään itsensä, aikansa, rahansa ja perheensä aikaa
vanhan
koulukunnan harjoitteluun. Kouluissa ei ole demokratiaa. Nuorin
oppilas on
mm velvollinen hoitamaan ikävimmät työt. Iällä ei ole juurikaan
merkitystä,
vaan sillä milloin on aloittanut. Kerran vanhempi oppilas on
aina vanhempi
oppilas, paitsi jos vanhempi oppilas on tarpeeksi viisas ja
nöyrä, silloin kun
hän on mahdollisesti ollut poissa vuosia tai harjoitellut syystä
tai toisesta
erittäin vähän ja näkee, että nuorempi oppilas on kovalla työllä
mennyt
selkeästi ohi. Tällöinkin nuoremman on silti säilytettävä
kunnioitus
sempaitaan kohtaan.
Vanhaan aikaan keppan eli verivala oli käytössä lähes kaikissa
koulukunnissa. Nykyisin suurin osa koulukunnista on luopunut
kyseisestä
perinteestä. Harmi sinänsä. Oman veren vuodattaminen
koulukuntaan
liityttäessä pistää oppilaan ajattelemaan sitoutumistaan ja
lupauksiaan
koulukunnalle huomattavasti vakavammin kuin ilmoittauduttaessa
peruskurssille.
Koska vanhat lajit eivät ole erityisen suuressa suosiossa,
jotkut koryu-
opettajat ottavat kenet tahansa innokkaasti mukaan. Oikeasti
pitäisi toimia
juuri päinvastoin. Uutta oppilaskanditaattia tulisi hiillostaa
ajattelemaan
haluaako hän todella opiskella kyseessä olevaa koulukuntaa
loppuelämänsä.
Olisi hyvä juoksuttaa häntä katsomassa harjoituksia useampia
kertoja,
keskustella hänen kanssaan ja ottaa selvää miksi hän haluaa
mukaan, onko
motivaatio oikeasti kestävää vai perustuuko se kenties elokuvaan
tai muuhun
vastaavaan. Mukaan haluaville tulisi kertoa rehellisesti, mitä
koulukunta tulee
häneltä vaatimaan ja saada hänet tajuamaan, ettei ole kultaista
tietä huipulle,
ei opettajan paikkoja eikä oikeastaan mitään muuta kuin raakaa
työtä,
hikoilua ja ponnistelua. Tien päässä ei odota valaistuminen,
yliluonnolliset
kyvyt ym. On tärkeää saada kanditaatti ymmärtämään, että mikään
hänen
näkemänsä ei tule muuttumaan hänen vuokseen. Ei tyyli, ei muut
oppilaat
eikä opettaja. Jos ajattelee, ettei sovi näkemäänsä porukkaan,
ei pidä
opettajasta tai vanhempien oppilaiden olemuksesta, asenteesta
yms. on
parempi unohtaa koko projekti saman tien. On tärkeää, että salin
yhteishenki
on hyvä, ei toki tarvitse käydä samassa suihkussa tai asua
yhdessä, mutta se
aika jonka opettaja ja oppilaat viettävät yhdessä olisi
sujuttava hyvässä
ilmapiirissä.
Moni ajattelee, että oppilaan saavutettua mustavyö tai vastaava
arvo hänelle
aukeaa oikeus tai mahdollisuus perustaa oma sali tai seura.
Useampien
koryu-koulujen kohdalla se lienee mahdollista, mutta ei kaikissa
kouluissa.
Varsinkin perinteisimmät koulukunnat eivät anna opetuslupaa kuin
yhdelle tai
kahdelle opettajalle per maa. Syy tähän on se, että mitä useampi
opettaja,
sitä useampia tapoja on tehdä sama asia. Yhden opettaessa
voidaan
mahdolliset virheet korjata kerralla.
Jos harjoittelet useampia lajeja, on ensiarvoisen tärkeää olla
sekoittamatta
oppeja tai tapoja, kuten esimerkiksi tapaa kantaa miekkaa
salilla ennen
harjoitusta. On helppo sekoittaa eri lajien tavat ellei ole
erityisen huolellinen.
Jotkut koulut kieltävät muiden koryu-koulukuntien yhtäaikaisen
harjoittelun,
toiset eivät, mutta varmaa on, ettei yksikään opettaja halua
omaan kouluunsa
vieraita elementtejä. Omasta mielestäni useamman lajin
harjoittelu ei ole
ongelma, jos harjoittelijalla on tarpeeksi aikaa ja oikeanlainen
motivaatio.
Harva kuitenkaan pystyy harjoittelemaan 6 - 10 kertaa viikossa.
Sanoisin, että
jos opiskelet tai käyt töissä ja omaat lisäksi vielä
jonkinlaisen parisuhteen, on
useamman koryun yhtäaikainen harjoittelu mahdotonta tai ainakin
erittäin
vaikeaa. Eduksi on se, että lajit ovat tarpeeksi erilaisia.
Esimerkiksi
useamman miekanveto- (iai) koulun yhtäaikainen harjoittelu voi
olla hankalaa,
mutta näissäkin on poikkeuksia. Jotkut miekkakoulukunnat ovat
aivan
erilaisia. Koryun ja uuden lajin yhtäaikainen harjoittelu on
huomattavasti
helpompaa.
Valtaosalle harjoittelijoista nykyaikaiset ns. budolajit kuten
aikido, atarashi
naginata, iaido, jodo, judo, jukendo, karate, kyudo, shorinji
kempo ja sumo
ovat harrastuksia normaalielämän sivussa. Lajit eivät vaadi sen
enempää
kuin hiihtäminen, lenkkeily tai mikä tahansa kuntourheilu tai
muu harrastus.
Taukoja voi pitää, kun haluaa ja palailla treenaamaan kun siltä
tuntuu.
Harrastajan ei tarvitse matkustaa Japaniin harjoittelemaan,
ellei välttämättä
niin halua. Ei tarvitse välttämättä opiskella koulunsa,
koulukunnan alueen tai
Japanin historiaa, ei myöskään tekniikoiden, aseiden tai aseiden
osien nimiä.
Koryu koulukunnissa, ainakaan perinteisimmissä, asiat eivät ole
yhtä
yksinkertaisia. Harjoituksista ei jäädä pois ilmoittamatta.
Harjoittelijan tulee
opiskella teoreettisia koulukuntaan kuuluvia asioita, tutustua
vanhoihin idän
uskontoihin, tuntea ainakin oman koulukuntansa historia sekä
kuuluisat ja
koulukuntaan vaikuttaneet henkilöt. Koryun treenaminen tulisikin
olla
enemmän elämäntapa kuin harrastus.
Toisaalta koryu-kouluissa ei ole budolajeista tuttua
militarismia mukana: ei
massarivejä, eikä millin tarkkaa salikäytöstä. Harjoituksissa
käyttäydytään
hillitysti, mutta hiljainen keskustelu on sallittua, nauraakin
saa tilanteen
sattuessa kohdalle. Todellinen koryu-opettaja ei vaadi
palvontaa, terve
kunnioitus riittää. Sana ja lupaukset on luonnollisesti
pidettävä, mutta turhaa
pokkurointia ei ole.
Joku sanoi joskus, että koryun treenaminen on kuin bussimatka:
nouset
kyytiin ja käyttäydyt siivosti, niin sinua ei heitetä pihalle ja
jos siltä tuntuu, jäät
pois haluamallasi pysäkillä tai matkustat päätepysäkille.
Toivottavasti nouset varmasti oikeaan bussiin.
Hyvää Matkaa Toivottaa
Kai Koskinen
|
|