| 
				 Tradition siirtäminen 
				Nykyään ko-ryu bujutsu elää merkillistä 
				aikaa. Monet opettajat ja oppilaat väittävät opettavansa 
				ko-ryu-kouluja ja välittävänsä traditiota eteenpäin tuleville 
				sukupolville. Jotkut valehtelevat kirkkain silmin, toiset 
				uskovat oikeasti olevansa oikeassa ja jotkut poloiset tietävät 
				olevansa väärässä, mutta kun ovat kerran valehdelleet, he eivät 
				voi enää perua puheitaan. Sitten ovat vielä he, jotka eivät edes 
				tiedä olevansa täysin väärässä veneessä. 
				 
				Monet todelliset ko-ryu-koulut ovat niin sanottuja 
				sogo-bujutsu-kouluja, eli kouluja joihin kuuluu useita eri osa 
				alueita. Osa-alueina voi olla esimerkiksi miekka, keihäs, lyhyt 
				miekka, naginata ja aseeton taistelu. Näiden lisäksi kouluun 
				saattaa kuulua teoreettisia opetuksia esimerkiksi sotajoukkojen 
				johtamisesta aina viestitulien käyttöön. Usein kouluihin kuuluu 
				myös joitakin tekniikoita ja opetuksia, joita ei vieläkään 
				haluta näyttää tai kertoa julkisesti. Monissa vanhoissa 
				kouluissa on yhä käytössä niin sanotut den sho -arvot. 
				Nimitykset näissä vaihtelevat: esimerkiksi Shoden, Chuden, 
				Okuden ja Menkyo kaiden tai Mokuroku, Menkyo ja Gokui menkyo, 
				ynnä muita vastaavia nimityksiä riippuen koulukunnasta. 
				Viimeinen arvo tarkoittaa yleensä sitä, että henkilö on 
				saavuttanut tason jossa osataan kaikki koulukuntaan sisältyvät 
				alueet ja ymmärretään niiden tarkoitus. Mikäli henkilö eroaa tai 
				erotetaan koulusta ennen viimeistä arvoa, hän ei tietenkään osaa 
				kaikkea mitä kouluun kuuluu. Eikä hän voi väittää, että hän 
				opettaa tai edustaa koulua, josta hänet on heitetty pihalle. 
				Näin ainakin maalaisjärki sanoisi, mutta käytännössähän asiat 
				eivät aina mene niin kuin pitäisi. 
				 
				Otetaanpa esimerkki: Sanotaan nyt vaikka, että minut 
				erotettaisiin Hontai yoshin ryu koulusta. Osaan koulun katoista 
				suurimman osan ja tiedän koulun historiasta paljon, mutta en ole 
				vielä saanut kaikkia den-arvoja. Jokaiseen den- arvoon kuuluu 
				katoja ja opetuksia, jotka opetetaan vain kyseisen den- arvon 
				omaaville. En voisi opettaa eteenpäin mitä en ole vielä edes 
				nähnyt tai kuullut. 
				 
				Tietysti voisin omille oppilailleni vähätellä puuttuvien 
				asioiden tärkeyttä, mutta olisiko se tradition eteenpäin 
				siirtämistä? Leikkaisin osan traditioon kuuluvista asioista 
				pois, koska en osaa niitä. Väittäisin esimerkiksi, että ne ovat 
				vanhanaikaisia ja turhia, koska toisen harrastamani ja 
				opettamani lajin vastaavat tekniikat ovat parempia. Kuinka moni 
				budoka pitäisi minua tradition jatkajana? Mitä minusta oikeasti 
				ajateltaisiin, jos jatkaisin opettamista kuin mitään ei olisi 
				tapahtunut? Käyttäisin edelleen koulun nimeä ja antaisin 
				oppilaiden ymmärtää, että opetan edelleen samaa lajia. Kaiken 
				lisäksi muuttaisin katojen sisältöä ja niiden selityksiä, ja 
				vielä kaiken kruunaukseksi myöntäisin den- arvoja samaisen 
				koulun nimellä, josta minut on erotettu. Tosin en jaksaisi 
				kirjoittaa pitkiä opetusrullia, joissa on paljon todelliseen 
				traditioon kuuluvia asioita, vaan tekisin A3 kokoa olevan 
				diplomin. Kyllähän se oppilailleni riittäisi, sillä eiväthän he 
				tiedä mitä arvot todellisuudessa sisältävät. 
				 
				Todellisuudessa ne jotka loppupelissä eniten kärsivät edellä 
				mainitunlaisista opettajista ovat näiden oppilaat, joilla ei ole 
				muita lähteitä kuin opettajansa ja tämän sana. Harva heistä 
				huomaa ottaa selvää, lukea, etsiä ja erottaa väärä oikeasta, 
				valhe totuudesta. Kaikkea historiaa voidaan vääristellä. 
				Esimerkiksi Venäjällä valtaväestö edelleen uskoo, että Suomi 
				aloitti sodan ampumalla tykeillä kuuluisat Mainilan 
				laukaukset. Valtaosa ihmisistä uskoo mitä kirjoissa ja mediassa 
				kerrotaan, koska valtaosa ihmisistä ei jaksa etsiä totuutta. 
				Niinpä valheet saavat jatkua ja joskus valhe on suositumpaa kuin 
				totuus. Minun mielestäni (korjatkaa jos olen väärässä) yksi 
				bushidon ja nyky-budon tärkeimmistä säännöistä on rehellisyys! 
				Rehellisyys opettajalle, koulukunnalle, oppilaille ja jopa 
				medialle. 
				 
				Ehkäpä yksi syy näihin ongelmiin onkin se, että lähes kaikki 
				ko-ryun opiskelijat tulevat moderneista budo- ja 
				kamppailu-urheilulajeista. Kun on kenties kymmeniä vuosia 
				tottunut tekemään asioita tietyllä tavalla niin voi olla lähes 
				mahdotonta muuttaa sitä joidenkin uusien tai tässä tapauksessa 
				vanhojen sääntöjen ja tapojen mukaisiksi. Yleensä ko-ryu 
				-koulujen säännöt ja käytöstavat ovat huomattavasti tiukempia 
				kuin nykyaikaisten budolajien kuten Aikidon, Judon, Kendon, 
				Iaidon, Kyudon, Naginata-don, Ju-kendon ja japanilaisen 
				Karate-don. Useat koulut kieltävät opettamasta ennen kuin saa 
				opetusluvan. Tätä sääntöä rikotaan Suomessa muutamissa ko-ryu 
				-kouluissa tälläkin hetkellä. Samoin monet koulut kieltävät 
				näytökset sekä koulun tekniikoista ja sisäisistä asioista 
				puhumisen julkisesti.  
				 
				Yksi merkillisimmistä ilmiöistä on se, että jotkut 
				länsimaalaiset opettajat yrittävät tuoda ko-ryuhun 
				länsimaalaisia opetusmetodeja kuten ohjaajakoulutuksia yms. sekä 
				pystyttää jonkinlaisia ko-ryu –liittoja, joihin he kaiken 
				lisäksi ovat valmiit ottamaan lajeja, joilla ei ole mitään 
				näyttöä historiastaan, ja joita ei Japanissa tunnusteta ko-ryu 
				statuksen alle. Japani on siitä hieno maa, että siellä on lähes 
				kaikki dokumentoitu jo 1100 luvulta asti. Vaikka jotkut koulut 
				ovat jo kuolleet, niistä kaikista löytyy yhä informaatiota, 
				sillä ryut rekisteröitiin tarkasti. Jopa salaisimmista Ninja (Suppa) 
				ryusta löytyy kirjallista tietoa. Olisivatko ryut tulleet 
				toimeen ilman, että olisivat olleet kenenkään tiedossa? 
				Jostakinhan sen elannon on tultava. Eräs Suomessakin opetettu 
				koulu väittää olevansa historiallisesti lähes vanhin koulu 
				Japanissa ja toimineensa jonkin sortin rajavartioina Kyushun 
				saarella Kagoshiman alueella Satsuman klaanissa. Tosiasiassa 
				mikäli Suppa sai määräyksen mennä Kagoshimaan vakoilemaan, oli 
				tämä sama kuin käsky mennä kuolemaan. Alueen murre oli tuolloin 
				ja on yhä sellaista, että manner-japanilainen erotetaan yhä 
				paikallisista. Mikäli kiinni jääneellä ei ollut lupatodistusta 
				lääniin saapumisesta, hänet kidutettiin kuoliaaksi. 
				Satsuma-klaanista on erittäin tarkat historian tiedot edelleen 
				olemassa, ja niissä mistään ei tiettävästi ole mainintoja 
				kyseisestä koulusta. 
				 
				En myöskään ymmärrä mitä järkeä on tänä päivänä kehittää tai 
				kehitellä kouluja tai tekniikoita vanhoille aseille kuten 
				miekat, keihäät tai vaikka kirveet. Ainahan voi kehitellä 
				tekniikoita nykyaseille. Kehittää ampumataitojaan ja vaikkapa 
				veitsen käyttöä. Oli sitten kyse eurooppalaisten 
				taistelutaitojen tai itämaisten taistelutaitojen herättäjistä. 
				Ne lajit ovat kuolleet, ja niitä ei saa henkiin lukemalla 
				kirjoja ja mielikuva harjoittelulla. Se on sama kuin yrittäisi 
				elvyttää muumiota, se on kuollut eikä enää virkoa. Onko kukaan 
				koskaan miettinyt kuka näistä elvytyksistä hyötyy ja millä 
				tavoin? Sivusta asiaa seuranneena sanoisin, että varsin monet 
				elvyttäjät ovat huonosti muissa lajeissa pärjänneitä ja 
				suurimmalla osalla on jonkinlainen opettajasyndrooma. Jotkut 
				yrittävät jättää nimensä historiaan, koska ovat 
				keskinkertaisuuksia omassa päälajissaan. Jotkut ovat jääneet 
				"leikitään ritaria asteelle". Tietenkin suurta osaa näyttelee 
				myös raha ja henkilöpalvonta. 
				 
				Huomio nyt kaikki, joilla on niskakarvat jo pystyssä. En missään 
				tapauksessa väitä, että japanilaisissa ko-ryu -kouluissa ei 
				olisi tapahtunut muutoksia. Näin on varmasti käynyt jokaisessa 
				ko-ryu -koulussa, mutta ne ovat silti katkeamatonta linjaa, 
				ainakin ne oikeat koulut. Vaikka muoto muuttuisi, periaate pysyy 
				samana. Vanhat opetukset annetaan oppilaalle käsin kopioituna 
				rullista jotka ovat kuuluneet kouluun vuosisatoja. Eli jos 
				oikeasti haluat oppia historiallista miekkailua tai 
				sodankäyntiä, miksi et hakeutuisi kouluun, joka edustaa kyseisiä 
				asioita ihan oikeasti ja todellisella historiallisella tiedolla 
				varustettuna? Nykyään niitä voi Suomessa harjoitella! On hyvä 
				muistaa, että mitään Iaido-koulua, jota Suomessa harjoitellaan 
				mm, Muso shinden ryu, Muso Jikiden Eishin ryu tai Toyama ryu ei 
				luokitella Japanissa ko-ryu -kouluihin. Ei myöskään Taura muso 
				ryuta. Se että harjoittelee samurai-miekkajäljitelmällä 1950 
				luvulla kehiteltyjä liikesarjoja, ei tee tyylistä ko-ryuta eikä 
				harjoittajastaan Samuraita. Iaido on oma lajinsa ja sille löytyy 
				omat harjoittelijansa. Lajissa ei ole mitään hävettävää. Se on 
				harjoittajansa ja tämän miekan liikkeiden harmoniaan pyrkimistä. 
				Mutta kun valehdellaan tietoisesti tai päästetään suusta 
				sammakoita tietämättömyyttään, se saa harjoittelijat näyttämään 
				idiooteilta. 
				Kaikki koulut joissa tekniikan kauneus ja harmonia on mennyt 
				toimivuuden edelle ja historiallisten tosiasioiden edelle ovat 
				nykyaikaisia budo-lajeja, joissa pyrkimyksenä on kehittää 
				tekijäänsä henkisesti, pyrkiä kohti harmoniaa. Joihinkin saattaa 
				olla jäänyt ripaus itsepuolustusta toisten muuttuessa 
				kilpailu-urheiluksi, jossa suojat, pehmennetyt aseet tai 
				säännöt, jotka estävät loukkaantumisia, muuttavat sekä asennetta 
				että tekniikoita yhä kauemmaksi lajien alkuperäisestä 
				tarkoituksesta. 
				 
				Joskus vanhoissakin lajeissa on elvytettyjä osioita. Esimerkiksi 
				Hontai Yoshin ryu Iai-toho. 18. Soke Inoue Munetoshi Tsuyoshi 
				katsoi asiakseen elvyttää koulun miekan käyttöä, jota kouluun 
				oli aiemmin kuulunut, mutta miekan jäädessä tarpeettomaksi, joku 
				pääopettaja oli katsonut miekalla harjoittelun turhaksi. Hontai 
				Iai-tohossa näkyy kuitenkin selkeästi nykyaikaisen Iaidon 
				vaikutukset, jotka tulevat Eishin ryusta, Toyama ryusta, Mugai 
				ryusta sekä kendon seitei Iaista. Soke-tittelin omaavilla on 
				ikään kuin lupa muuttaa, lisätä tai vähentää koulun opetukseen 
				kuuluvia asioita, mutta vain soke-arvon omaavilla. 
				 
				Lännessä tiedetään vieläkin varsin vähän ko-ryu kouluista ja 
				organisaatioista, jotka toimivat japanissa. Lännessä pyöriikin 
				vielä mitä kummallisempia guruja, jotka ovat usein saaneet 
				hienot tittelinsä organisaatiosta, joista tittelit voi ostaa tai 
				parhaillaan jopa itse perustetuista hieno nimisistä liitoista. 
				Eräs tämäntyyppinen liitto on Dai Nippon Butoku kai. Alun perin 
				tämä liitto oli todella korkealle arvostettu. Japanin valtio 
				perusti liiton vuonna 1895, mutta toisen maailmansodan jälkeen 
				yhdysvallat kielsi/lopetti liiton. Nykyinen liitto ei ole enää 
				missään yhteyksissä Japanin valtion kanssa kuten ei myöskään 
				vanhan todellisen DNBK jota ei ole koskaan herätetty uudelleen. 
				Japanissa liittoa ja sen myöntämiä arvoja ei pidetä minään, 
				vaikkakin jopa jotkut oikeasti arvostetut koulut ovat syystä tai 
				toisesta liittyneet sen jäseniksi. Suurin osa liittoon 
				kuuluvista kouluista katsotaan arvottomiksi historiallisessa 
				merkityksessä. Alkuperäinen liitto oli ensimmäinen, joka antoi 
				arvonimiä kuten Renshi, Hanshi ja Kyoshi. Nykyinenkin liitto 
				jakelee samoja titteleitä, tosin vähän samaan tyyliin kuin 
				namusetä karkkia. Jos koulu jota harjoittelet tai opettajasi 
				kuuluu KO liittoon teet itsellesi suuren palveluksen vaihtamalla 
				lajia mahdollisimman pian. Todellisista vanhan budon liitoista 
				arvostetuin on Nihon Kobudo kyokai joka on ainut japanin valtion 
				tukema ko-ryu liitto. Toinen melko arvostettu on Nihon kobudo 
				Shinko kai. Jotkut tyylit kuuluvat molempiin liitoihin, mutta 
				kannattaa muistaa, että Shinko kaissa on monta tyyliä, jotka 
				eivät läpäise Kyo kain laatu- tai historia-kriteerejä. Näillä 
				tyyleillä on yleensä kaikenlaisia selityksiä miksi KO tyyli ei 
				kuulu Kyokaihin, mutta tietääkseni 90% niistä on paskapuheita. 
				 
				Esimerkkinä tästä toimikoon eräs koulukunta, jota usein pidetään 
				puhtaana koryu kouluna lännessä. 
				Kyseinen tyyli oli kuitenkin alun perin pieni perhe tyyli, johon 
				sisältyi viisi kataa. Näiden harjoitteluun ilmeisesti 
				kyllästyneenä tyylin edellinen soke liittyi kahteen muuhun 
				tyyliin oppilaaksi ja varasti kaikki nykyisin kouluun kuuluvat 
				katat (5 kataa lukuun ottamatta) näistä kahdesta koulusta ilman 
				Menkyo arvoa tai vastaavaa. Tämä onkin mielenkiintoinen tapaus. 
				Koulu on periaatteessa vanha mutta suurin osa koulun 
				tekniikoista on lisätty kouluun 1900 luvun jälkeen ja koulun 
				historia on valehdeltu. Toisaalta koulun tekniikat ovat vanhoja, 
				mutta todellisuudessa toisten koulujen tekniikoita ilman, että 
				kopioija olisi oppinut toiset koulut kokonaisuudessaan. Eli 
				vähän niin kuin minä yhdistäisin kaikki osaamani ko-ryu koulujen 
				tekniikat ja rupeaisin opettamaan niitä yhden nimen alla. Kuinka 
				moni pitäisi sellaista sopivana käytöksenä tai kouluani ko-ryuna? 
				 
				Nykyään on syytä ottaa asioista tarkasti selvää, ettei tule 
				harhaan johdetuksi, tahallisesti tai tahattomasti. Itselläni on 
				asiasta omakohtaista kokemusta. Liityin arvostettuun ko-ryu 
				kouluun tai ainakin niin luulin, kaikki sujui mukavasti aluksi. 
				Opettaja oli hyvä ja mukava, hän muistutti jatkuvasti kuinka 
				tärkeässä asemassa olemme, koska siirrämme traditiota eteenpäin. 
				Pikku hiljaa kävi kuitenkin ilmi, että japanilainen sensei jota 
				seurasimme, olikin eronnut originaali-koulusta. Mutta 
				suomalaisen senseimme mukaan hän oli paras kaikista originaali 
				koulun oppilaisiin verrattuna jotka hän oli nähnyt videolta. 
				Tutustuin varsin hyvin myös tähän japanilaiseen opettajaan. 
				Asuin neljästi hänen vuokrahuoneessaan käydessäni japanissa 
				harjoittelemassa. Hän oli ihan hyvä opettaja ja eipä 
				ihmisenäkään huono. Ihmettelin kyllä joitakin hänen 
				kommenttejaan, jotka olivat paikoitellen hyvin ristiriitaisia. 
				Hän kertoi kuinka haluaa levittää traditiota ympäri maailmaa, ja 
				varmistaa näin ettei koulu katoa. Hän sanoi myös, että jotkut 
				traditioon kuuluvista osa-alueista eivät ole korkeatasoisia, ja 
				koska hän harjoitteli muitakin lajeja, joissa oli hänen mukaansa 
				korkeatasoisempia tekniikoita, meidän ei tarvitsisi opetella 
				traditioon kuuluvia alkeellisia tekniikoita. 
				 
				Treenailin eteenpäin kaiken kaikkiaan kuutisen vuotta saavuttaen 
				tekniikkamäärällisesti (en teknisesti) kaiken mitä tuo opettaja 
				osasi ja opetti. Koska kuitenkin harjoittelin samaan aikaan 
				muitakin ko-ryu kouluja, selvisi minulle pikku hiljaa 
				kiertoteitä pitkin, että opettajamme ei ollutkaan eronnut vaan 
				hänet oli erotettu sopimattoman käytöksen vuoksi. Hänen 
				nimipalikkansa dojon seinältä oli poltettu pihalla ja kukaan 
				originaali-koulusta ei saanut edes tervehtiä häntä. Koska olin 
				lukenut paljon tyylistä tiesin, että siihen kuuluu vielä useita 
				aseellisia- ja aseettomia tekniikoita sekä muita osa alueita, 
				joita en ikinä pääsisi harjoittelemaan, mikäli pysyisin tässä 
				junassa. Tämän lisäksi painetta kertyi muista ko-ryu kouluista, 
				joita harjoittelin. Yleensä ko-ryu piirit ovat aika pienet 
				Japanissakin. Mikäli kuulut yhteen huonomaineiseen dojoon, muut 
				ovet voivat sulkeutua edessäsi. Niinpä otin yhteyttä 
				originaali-koulun ulkomaalaisten asioista vastaavaan, ja noin 
				puolenvuoden päästä pääsin tai pääsimme liittymään oikeaan 
				kouluun. Ensiharjoituksissa minä ja mukanani tyyliä vaihtanut 
				ystäväni olimme aika ällikällä lyötyjä, kun teimmekin lähes 
				kaiken väärin. Pikkuhiljaa selvisi, että edellinen opettaja oli 
				muokannut katoja aika roimalla kädellä. Nyt olemme harjoitelleet 
				noin kaksi vuotta ja alamme pikkuhiljaa hallita alemman tason 
				katat oikein. 
				 
				Kun siirryin originaali kouluun, huomasin muitakin eroja kuin 
				tekniikat. Edellisten opettajien puheet eivät pitäneet 
				paikkaansa. Originaali-koulun opettajat olivat todella päteviä 
				ja kaiken lisäksi huumorintajuisia ja mukavia. Tietysti he 
				olivat myös tiukkoja, mutta kellään ei ollut mitään tarvetta 
				näpäytellä aloittelevia, vaan heitä autettiin kärsivällisesti. 
				En ole koko budo urani aikana ollut dojolla, jossa olisi yhtä 
				hyvä henki ja jonka tulevaisuus näyttäisi yhtä hyvältä. Koululla 
				on useita hyviä opettajia ja paljon aktiivisia harjoittelijoita, 
				niin japanilaisia kuin ulkomaalaisiakin.  
				Mitä tämä sitten opetti. Pitäisi olla kärsivällinen ja etsiä 
				yhteys todelliseen ryu:hun ennemmin suoraan kuin valheellisen 
				koulun kautta. Mutta vaikka jouduimme aloittamaan lähes alusta, 
				se oli hyvä päätös. Meidän ei tarvitse selitellä itselle, 
				oppilaille tai kenellekään. Nyt me todella olemme osa 
				historiallista suoraa ketjua ja siirrämme todellista traditiota 
				tuleville sukupolville. Suosittelen vilpittömästi vastaavissa 
				tilanteissa painivien ihmisten toimivan rohkeasti sydäntään 
				seuraten. 
				 
				Jos haluat oppia vaikkapa miekkailua ja tulla hyväksi 
				"miekkailijaksi" lienee melko sama kuka opettajasi on, jos hän 
				on hyvä opettaja. Jos taas haluat olla osa todellista 
				traditiota, on syytä katsoa mihin aikoo liittyä. Taitaville 
				miekkailijoillehan on melkoisesti kysyntää ja tarvetta 
				nykyaikana. 
				 
				Miekkamestari Miyamoto Musashin sanoin;  
				Valitse kulkeaksesi ainoastaan totuuden tie. 
				 
				Terveisin Kai Koskinen 
				 
				 
				 
				 | 
				  |