Judo VS jujutsu kilpailusta
Jos olet vähänkään tutustunut Judoon ja sen
historiaan, et ole voinut välttyä kuulemasta legendaarisesta
päivästä, kun Judo voitti kaikki perinteiset jujutsu-koulut: Kun
Japanin poliisi aikoinaan päätti mitä kampailulajia poliisit
harjoittelevat, valinta tehtiin judon ja jujutsun välillä
viisitoistahenkisten joukkueiden perusteella. Judo valittiin.
Vähän aikaa sitten luin sanomalehden, jossa oli artikkeli
Judosta. Artikkelissa haastateltu vetäjä kehaisi kyseisellä
tapahtumalla. Muistan lukeneeni aiheesta useasti aiemmin myös
muiden kuin judokoiden näkövinkkelistä. Lisäksi tiedän, että
poliisit Japanissa harjoittelevat judoa, kendoa ja aikidoa
valintansa mukaan koulutuksen ajan. Sen lisäksi kaikille
opetetaan taiho-jutsua eli pidätystekniikkaa. Minulla on
Japanissa useita tuttuja poliiseina niin judokoita kuin
kendokoita. Päätin ottaa asiasta paremmin selvää. Kirjoitin
tutulle historian opettajalle Japaniin, ja jälleen kerran
kokeilin kuuluisaa japanilaista kärsivällisyyttä vaikeilla
kysymyksilläni.
Vastaus oli seuraava: 11. kesäkuuta 1886 Yayoin (lausutaan jajoi)
pyhäkössä Shiban läänissä Tokiossa Kodokanin (Judon pääsali)
edustajat ottelivat Japanin poliisin opettajia vastaan.
Valitettavasti kaikki alkuperäiset dokumentit ovat tuhoutuneet,
joten ei ole kaikin osin selvää ketkä kisoihin ottivat osaa ja
ketä vastaan. Myöskään säännöistä ei ole varmuutta, mutta jotkut
Kodokanin edustajat ovat kirjoittaneet muistelmiaan ja näiden
perusteella voidaankin tarkastella joitakin asioita, tosin
pääasiassa vain Kodokanin näkökulmasta.
Kuten jo aiemmin kerroin säännöt ovat tuhoutuneet, mutta näyttää
siltä, että ensimmäisessä yhteenotossa lyönnit, potkut ja
mattotekniikat olisivat olleet kiellettyjen tekniikoiden
listalla. Eli säännöt suosivat Kodokania. Tämän lisäksi judokat
unohtavat, että lähes kaikki Kodokanin ottelijat olivat entisiä
ju-jutsukoita eri kouluista kuten Tenjin shinyo ryu, Kito ryu ja
Daito ryu. He olivat harjoitelleet judoa maksimissaan neljä
vuotta. Joten heidän pohjansa oli aivan muualta kuin judosta.
Ottelusta tiedetään sen verran, että 15:sta ottelusta Kodokan
voitti 12, hävisi kaksi ja otteli yhden tasapelin. Vastapuolen
ottelijat olivat Totsuka- ha Yoshin ryu:sta (erkaantunut
aikoinaan Miura Yoshin ryu linjasta) sekä Ryoi Shinto ryusta.
Kuuluisin Kodokanin ottelijoista oli nimeltään Shiro Saigo joka
oli otellut Kodokanin puolesta jo aiemminkin. Tässä kyseisessä
ottelussa hän voitti tärkeimmän ja vaikeimman ottelun Totsuka-
ha Yoshin ryun pääopettajan.
Saigo Shiro
1868 marraskuussa pieni joukko Aizu klaanin samuraita pakeni
piiritetyn Aizu Wakamatsu-linnan raunioista vuorokautta ennen
viimeistä hyökkäystä. Näiden mukana oli Saigo Tanomo, joka oli
Aizu klaanin pääneuvonantaja ja Aizu Shirakawaguchin
kuvernööri-kenraali. Pian pakonsa jälkeen Saigo Tanomo liittyi
sukunsa Hoshina haaraan, vaihtaen nimensä Chikanori Hoshinaksi.
Hän muutti Nikkoon ja ryhtyi Shinto-papiksi. Pakenijoiden mukana
oli myös Takeda Sokichi eli Takeda Sokakun isä. Sokaku tuli
tunnetuksi Daito ryu -opettajana sekä Morihei Ueshiban
opettajana, joka myöhemmin perusti Aikidon. Arvellaan kuitenkin,
että Sokaku sai suurimman osan opeistaan Hoshina Chikanorilta
eikä isältään. Aizu klaanilla oli oma Otome ryu eli koulu, jota
opetettiin vain klaanin jäsenille. Tätä koulua kutsuttiin
nimellä Oshiki-uchi, ja jonka nimen Sokaku Takeda myöhemmin
muutti Daito ryu aiki-jujutsuksi. Myöhempinä vuosinaan Hoshina
Chikanori adoptoi pojan, jolle antoi nimeksi Saigo Shiro, josta
tuli myöhemmin kuuluisin Kodokanin ottelijoista. Juuri hän
voitti Kodokanin päävastustajan kyseisessä ottelussa. Myöhemmin
elokuvaohjaaja Kurosawa Akira ohjasi kaksiosaisen elokuvansa
Sanshiro Sugata, joka kertoo legendaarisesta Saigo Shirosta.
Kerrotaan, että Saigo käytti ottelussaan Daito ryun tekniikkaa
nimeltään Yama arashi voittaen vastustajansa. Myöhemmin kyseinen
tekniikka poistettiin judosta, koska sattui useita tapauksia
joissa vastapuolelta katkesi käsi kyseisessä tekniikassa.
Kerrotaan, että tämän päivän Judokat eivät tunne kyseistä
tekniikkaa. On erittäin todennäköistä, että se ei ole
samanlainen kuin Yama arashi judossa nykyisin. Myöhemmin Kano
erotti Saigon Kodokanista, koska hän oli osallistunut isohkoon
kapakkatappeluun ja heitellyt myös paikalle tulleita poliiseja.
Myöhemmin Saigo päätyi harjoittelemaan Kyudoa eli Japanilaista
jousi ammuntaa saavuttaen tässä yhdeksännen danin.
Kirjassa Daito ryu Aikijujutsu, Mori Hakaru sensei Daito ryu
takumakaista kertoo Daito ryun historian tutkimuksistaan
seuraavaa: "Siitä, että Shiro Saigo olisi harjoitellut Daito
ryuta, ei ole olemassa mitään kirjallisia todisteita. Kerrotaan
että hän olisi oppinut Daito ryuta adoptio-isältään Chikanori
Hoshinalta, ja se on tietysti mahdollista. Emme myöskään voi
todistaa, että hän käytti Daito ryun tekniikkaa Kodokanissa
ollessaan. Jotkut ihmiset sanovat, että kyseinen Yama arashi
olisi ollut Shihonagen variaatio, mutta Kodokanin Yama arashi on
aivan erinäköinen nykyään".
Monet ihmiset luulevat edelleen, että ainoastaan Kodokan sai
töitä poliisin kouluttajana, mutta tämä ei pidä paikkaansa.
Myöhemmin käytiin toinenkin ottelu, joka ei ole niin kuuluisa
(ehkäpä siksi, koska Kodokan hävisi suurimman osan näistä
otteluista). Tällä kertaa myös mattokamppailu oli sallittu,
tämän ottelun vastustajat tulivat Takeuchi ryusta ja Fusen
ryusta. Tämän ottelun jälkeen poliisi palkkasi kouluttajia myös
näistä molemmista kouluista, ei suinkaan ainoastaan Judosta.
Tämän ottelun jälkeen Kodokanin harjoitusohjelmaan lisättiin
myös mattokamppailu, koska Fusen ryu voitti kaikki mattoon
päätyneet ottelut.
Lopuksi mainittakoon vielä, että Judon perustaja Jigoro Kano
halusi säilyttää myös perinteisiä Jujutsu tyylejä ja loi tämän
vuoksi mm katasarjoja kuten Kime no Kata ja Koshiki no kata,
jotka tulivat lähes suoraan vanhoista kouluista. Lisäksi hän
pyysi useita ko-ryu opettajia opettamaan lajejaan Kodokaniin.
Joukkoon kuului myös perinteisiä miekkailukouluja.
Kano ja monet muut tuon ajan opettajista olivat huolissaan
siitä, miten vanhat koulut selviäisivät nykyaikaan. Huoli oli
turha ja ehkä myös liioiteltua. Paljon kouluja on kadonnut
ajansaatossa, mutta paljon niitä on selvinnytkin. Olisi myös
hyvä muistaa, että koryu kouluja ei koskaan pitäisi verrata
nykyaikaiseen budoon. Ne ovat lähes aina pieniä kouluja, joissa
opetuksen ja oppilaiden laatu korvasi määrän. Ne oli suunnattu
pääasiassa eliitille (Samurai luokka), ei kenelle tahansa, joka
halusi harjoitella.
Kaiken kaikkiaan tuntuu typerältä, että jotkut nyky-judokat
päästävät sammakoita suustaan. Koska Kano ja useimmat
kuuluisimmista judo senseistä kunnioittivat ja arvostivat
vanhoja jujutsu-kouluja, he tunnustivat sen tosiasian, että
perinteiset jujutsu-koulut olivat sellaisenaan aivan liian
vaarallisia otteluharjoituksiin. Ne ovat taistelulajeja. Tästä
esimerkkinä voidaan mainita Tomiki Kenjin artikkeli 13. "Kodokan
judo and its technical development which contributed to the
Modernization of budo". Kirjasta Bulletin of the Association for
the Scientific Studies on Judo Kodokan vuodelta 1969. Kirjassa
hän kirjoittaa, kuinka vanha jujutsu oli suunnattu ainoastaan
vihollisen tappamiseen tai vahingoittamiseen ja ei näin ollen
ollut sopiva nuorison kasvattamiseen, eikä näin myöskään
mahdollista harjoittaa koko kansan urheilumuotona.
Jotkut tuntuvat ajattelevan, että vanhat jujutsu-tekniikat eivät
toimi nykyaikana. Tämä johtuu paljolti siitä, että kaikkea
ajatellaan nykyään kampailu-urheilun silmin. Olisi muistettava,
että vanhat tekniikat oli tarkoitettu yllättämään vihollinen, ei
siis kehässä tai tatamilla vaan oikeassa tavallisessa elämässä.
Siinä ei ollut sääntöjä tai urheilijamaista käytöstä. Olen
henkilökohtaisesti harjoitellut useampaa ryu:ta, jossa on
jujutsu-katoja ja olen harjoitellut katoja, joissa vastaan
kävelevä tai jopa edellä kävelevä henkilö heitetään katuun. Lyön
vetoa vaikka koko omaisuuteni siitä, että jos teen tuollaisen
liikkeen nykyajan kadulla tavalliselle vastaantulijalle, se
toimii tasan yhtä hyvin kuin 400 vuotta sitten. Tosin Suomen
laki saattaa olla erilainen kuin 400 vuotta sitten Japanissa.
Kataan on koottu paljon tietoja mm horjutus suunnista, kuinka
lukita ja kuinka rikkoa ihminen. Useimpia katoja ei tulisi
katsoa "noin se tehdään oikeassa tilanteessa "silmin, vaan
ymmärtää että katassa harjoitellaan periaatteita jotka tulee
soveltaa oikeassa tilanteessa.
Judo on tehty jujutsusta. Mikäli harjoittelet Judoa, etkä
kunnioita jujutsua, (Japanilaista) on se sama kuin et
kunnioittaisi vanhempiasi.
Ilman jujutsua ei olisi Judoa!
(ja Ilman judoa ei olisi Brasilian jiujitsua)
T: Kai Koskinen
|
|