Dojo
Tulin juuri Japanista kolmen ja puolen viikon
treenin jälkeen. Saapuessani omalle dojolle sunnuntaiaamuna,
löysin banaaninkuoren pätkän tatamin vierestä. Jokainen joka on
vähänkin useammin Japanissa käynyt tietää, ettei dojolla
(minkään lajin) syödä, eikä sinne jätetä jätteitä.
Itse useita lajeja opiskelleena ja noin kymmenellä eri dojolla
(siis Japanissa) harjoitelleena päätin kirjoittaa aiheesta Dojo.
Sana Dojo tulee budhalaisuudesta, ja se tarkoittaa pyhää
rakennusta jossa munkit mietiskelevät. Budo-dojo tarkoittaa siis
sotataidon tien harjoittamisen paikkaa. Käytännössä dojoa voisi
verrata temppeliin tai kirkkoon. Kuka haluaisi käyttäytyä niissä
huonosti?
Monet vanhat budomestarit ovat sanoneet, että dojo on
kaikkialla, mutta he eivät suinkaan ole tarkoittaneet, että
kaikki paikat olisivat dojoja, vaan että meidän tulisi olla yhtä
tarkkaavaisia kaikkialla kuin dojolla ja ottaa opiksi kaikesta
mitä ympärillämme tapahtuu. Esimerkiksi ei ole
tarkoituksenmukaista kumartaa liikuntahallissa tai painisalissa
käyttäen Shinzen ni rei –komentoa, joka tarkoittaa vapaasti
käännettynä "Jumalille kumarrus", vastaavasti on ajattelematonta
käyttää Shomen ni rei komentoa dojolla, jolla on "Kamidana" tai
uskonnollisia rullia dojon keskustassa. Shomen tarkoittaa dojon
tai salin keskustaa. Jos harjoitellaan esimerkiksi kaupungin
vuokratiloissa tai koulujen liikuntasaleissa voidaan Shomen ni
rei komentoa käyttää, jos saliin tuodaan salin keskustan
merkiksi esimerkiksi lajin perustajan kuva tai muuta vastaavaa.
On tarpeetonta kumartaa liikuntasalille. Tällöin kumarretaan
lajista riippuen opettajalle tai toisille harjoittelijoille.
Ulkona harjoiteltaessa voidaan kumartaa auringolle (kaiken
elämän lähde) tai vastaavasti raahata tontille Kamida tai
perustajan kuva.
Eräs mielestäni huvittava piirre vaivaa moderneja japanilaisia
niin sanottuja budolajeja kuten aikido, iaidoa, kendoa, judoa ja
muita Meiji- kauden (1886-1912) jälkeen syntyneitä lajeja. Monet
kyseisten lajien opettajat saarnaavat sekä lännessä
vieraillessaan että Japanissa opettaessaan oikeanlaisen
"Reihon"( käyttäytymissäännöstö) tärkeydestä: kuinka pitää
istuutua, nousta tai kumartaa, mikä on polvien leveys tai käsien
asento kumarrettaessa polvilta ja missä asennossa pää on
pystykumarruksissa. Kyseiset opettajat ovat pääasiassa
harjoitelleet yhtä tai kahta modernia budo-lajia ja ajattelevat,
että kaikkien tulisi toimia niin. Tämä on kuitenkin virhe.
Jokainen moderni budo-laji on yksilönsä, jolla on omat tapansa.
Vanhoissa kouluissa jokaisella koululla on omat tapansa
kumartaa, ja lisäksi jokaisella dojolla on oma järjestys hoitaa
asiat.
Moderneissa budo-lajeissa pyritään massaopetukseen, ja tämän
seurauksena dojojen tai liikuntatilojen on oltava suuria. Eräs
koryu opettajani selvensi tätä: eräänä päivänä joukko hänen
oppilaistaan ilmoitti senseille, että he haluaisivat, että dojoa
laajennettaisiin niin, että enemmän kuin kolme paria voisi
harjoitella samaan aikaan. Oppilaat olivat valmiita sekä
maksamaan että osallistumaan talkoisiin. Opettaja kuitenkin
vastasi: "Ei käy, pieni dojo on välttämätön. Kun harjoitellaan
pienessä tilassa täydellä vauhdilla, joudutaan väkisinkin
tarkkailemaan ympäristöä ja olemaan valppaana kaikkiin
ilmansuuntiin. Tämä tilanne vastaa tilannetta vanhoilla
taistelukentillä. Vastaavaa harjoitetta ei synny, jos
harjoitellaan isossa dojossa.
Jos harjoittelet useampaa lajia, ei pidä ajatella, että
osaamalla yhden lajin tavat pärjäät eri dojoilla. Tämä ei
koskaan pidä paikkaansa. Jotkut uudella dojolla aloittelevat
oppilaat haluavat tuoda esiin, että he tietävät ja osaavat dojo
käytöstä. Se on usein virhe seuraavista syistä: monet lajit
eroavat suuresti dojo käytökseltään ja koskaan ei katsota
hyvällä oppilasta, joka vahingossa tai tahallaan yrittää tuoda
dojolle jotain, mikä ei sille dojolle kuulu. Yksi esimerkki
tästä on japanilaisessa karatessa ja jonkin verran muissakin
moderneissa lajeissa käytetty "Oshu" (Oss), joka sanotaan kovaan
ääneen kun opettaja on neuvonut oppilasta. Kyseinen tapa syntyi
toisen maailmansodan jälkeen yliopistoissa, mutta alun perin
kyseinen käytös kuului soturiluokkaan kuulumattomille heidän
palvellessaan soturiluokkaan kuuluvia henkilöitä. Tuolloin se
tarkoitti "tapahtuu heti" ja se sanottiin samurain tai tuohon
kastiin kuuluneen henkilön pyytäessä jotain, ei siis opettaessa.
Sana ei ole käytössä tietääkseni missään koryu koulussa eikä
esimerkiksi Aikidossa tai Judossa, jotka ovat
samurai-johdannaisia lajeja, mutta sana on kulkeutunut lännessä
monille dojoille karate oppilaiden mukana. Omalla dojollani sitä
kuulee silloin tällöin kun aloittelijoiden joukossa on aiemmin
karatea harjoitelleita henkilöitä, tällöin kerron heille
edellisen historian ja sanon että tällä dojolla ei kyseistä
sanaa käytetä.
Eräällä dojolla, jossa käyn harjoittelemassa pari kertaa
vuodessa, on oppilas, joka tuli dojolle noin vuosi sitten
toiselta dojolta. Viime kerralla huomasin, että juuri kukaan ei
harjoitellut hänen kanssaan vaikka dojolla on muuten lämmin ja
hyvä ilmapiiri. Kolmen tunnin harjoituksen aikana tuo kaveri
pääsi treenaamaan neljä kertaa, niistä kaksi minun kanssani.
Huomasin heti, että hän ei toiminut dojolle tyypillisellä
tavalla. Esimerkiksi parille kumarrettaessa muut sanovat
"Onegaishimasu" hän sanoi Onegaishimasu yoroishuku. Näin hän
teki itsestään numeron joka kerta päästessään harjoittelemaan.
Lisäksi hän ei koskaan pyytänyt ketään ylempää (en nähnyt kyllä
että olisi pyytänyt muitakaan) harjoittelemaan kanssaan. Ehkä
hänen aiemmalla dojolla oli ollut sellainen käytäntö että ylempi
pyytää alempaa, mutta kyseisellä dojolla se oli päinvastoin.
Sinun täytyy näyttää, että haluat oppia ja pyrkiä
harjoittelemaan itseä paremman kanssa.
Joillakin dojoilla olen nähnyt, että tiettyjen oppilaiden
opettaminen on lopetettu, eli he käyvät dojolla, mutta kukaan ei
enää neuvo heitä. Heihin panostaminen on lopetettu. Aikoinaan
ihmettelin asiaa kunnes eräs sempaini selitti että syyt ovat
usein seuraavia: outo käyttäytyminen, ei muuta tekniikkaa tai
tapojaan neuvojen mukaisesti, ei toimi kuten muut oppilaat tai
muuten rikkoo "sempai kohai" (vanhempi - nuorempi -oppilas)
sääntöjä vastaan.
Neuvona sanoisin, että kun menet ensimmäistä kertaa uuteen
sinulle tuntemattomaan dojoon katso tarkasti kuinka dojon
oppilaat toimivat ja toimi sitten samoin kuin he. Se helpottaa
harjoitteluasi ja sinut hyväksytään nopeammin. Kannattaa myös
kysellä tavoista heti alussa, kysyvähän ei tieltä eksy. Unohda
toisten lajien opit ja tavat silloin, kun olet eri dojolla.
Todellisessa dojossa on aina Kamidana tai uskonnollisia rullia
osoittamassa salin keskeisintä osaa.
Rullien kirjoitus vaihtelee riippuen dojosta, samoin Kamidanan
ovien sisällä olevat jumalten nimet.
Yleisimmät kamidanoissa nähneeni jumalat ovat olleet
Futsunushi-no-Okami (Katorin jumala) ja Okuninushi-no-Okami
(Kashiman jumala), jotka ovat ennen kaikkea taistelutaitojen
jumalia. Keskimmäisenä on usein Amaterasu-no-Okami
(Auringonjumala).
Tyypillinen dojom kamidana. Uhriastioissa on sakea, riisiä,
suolaa ja vettä. Punotussa narussa salamaa kuvaavat paperit
kertovat, että jumalat ovat läsnä. Jos kamidanan yläpuolinen
katto ei ole ulkokatto, vaan ihmiset voivat kävellä kamidanan
yläpuolella, liimataan yläpuolelle Taivasta kuvaava paperi.
Aikiken dojon kamida. Vasemmalla Kashima dai jingu, oikealla
Katori dai jingu ja keskellä Kamida. Alhaalla Katorin ja
Kashiman temppeleistä ostetut pyhät Bokkenit. Ylhäällä Nishio
sensein kalligrafia "Shin bu kai ku" Todellinen budo Yhdistää.
Shibukan dojon kamida. Vasemmalla Kashima dai jingu, oikealla
Katori dai jingu ja keskellä Marishiten (Marici) budhalaisuuden
sodan jumala. Ylhäällä kalligrafia "Shin bu kan"
Tyypillinen koti-kamidana. Etualalla on Torii-portti, joka
erottaa jokapäiväisen elämän ja pyhän maailman. Oikealla
Budhalaisuuden Fudo myo (Acala-vidiya-raja) oikeuden jumala,
joka oli myös samuraiden palvonnan kohde. Shintolaisuudessa yksi
pyhä esine on peili, ja sen voi nähdä useimmissa
shinto-pyhäköissä sekä kamidanoissa.
Lopuksi muutamia dojo-sääntöjä, jotka ovat
käytössä lähes kaikissa dojoissa:
Dojossa ei syödä
Dojossa ei juoda (harjoitus alueella)
Dojossa vältetään metelöintiä, riehakasta käytöstä yms.
Ennen harjoitusten alkua pestään jalat ja kädet
Toisten aseisiin tai harjoitusaseisiin ei kosketa
Jos aseet asetetaan maahan jossain harjoituksen vaiheessa, terä
tulee olla poispäin Kamidasta.
Aseiden yli käveleminen on ehdottomasti kielletty.
Harjoitusasut tulee pitää puhtaana (joissakin dojoissa myös
silitettyinä). Rikkinäiset puvut ja varusteet tulee kunnostaa
mahdollisimman pian.
Jos lainaat aseita dojolta, laita ne tarkasti sille paikalle,
josta ne otit samalla tavalla kuin ne olivat.
Jos haavoitut ja vuodat verta, on heti haavan sitomisen jälkeen
sinun tehtäväsi siivota veri dojolta.
Muista opetella dojon "reiho" eli käytöstavat, kumarrukset yms.
Jopa samalla dojolla ne vaihtelevat lajeittain.
Se harjoitellaanko kataa kamidanaa kohti, on tyylisuunta tai
jopa dojo kohtaista.
Tatamille tai harjoitusalueelle tullaan nenä edellä, ei siis
takapuoli kohti jumalia. Monilla dojoilla, joissa on tatami,
näkee kun harjoittelijat saapuvat matolle niin, että he
kääntävät selkänsä saliin ja käyttävät tatamin reunaa zorien
(sandaalit) poistamiseen. Tämä on virhe.
Harjoituksista myöhästyminen on yllättävän yleistä Japanissa. On
taas laji tai dojo kohtaista kuinka toimitaan.
Mikäli syystä tai toisesta joudut lähtemään aiemmin tai
poistumaan väliaikaisesti, siitä tulee ilmoittaa opettajalle tai
vetäjälle.
Dojon siivoaminen on aina dojo kohtaista. Usein siivotaan
harjoituksen jälkeen, joillakin dojoilla ennen harjoitusta. Olen
nähnyt dojon, jossa vain naiset ja lapset siivoavat kahdesti
viikossa.
Miten ja millä siivotaan, riippuu myös dojosta.
Kai Koskinen
|
|